Menu

130 patrových elektrobusů pro anglické Coventry

V Coventry již deset patrových elektrobusů jezdí. Jejich dodavatelem je britský nástavbář ADL, jenž se neobejde bez čínské platformy od BYD. Ačkoli dodavatel 130 dalších patrových elektrobusů ještě prozrazen nebyl, velké překvapení asi nelze očekávat. (foto: ADL/BYD)
V Coventry již deset patrových elektrobusů jezdí. Jejich dodavatelem je britský nástavbář ADL, jenž se neobejde bez čínské platformy od BYD. Ačkoli dodavatel 130 dalších patrových elektrobusů ještě prozrazen nebyl, velké překvapení asi nelze očekávat. (foto: ADL/BYD)
Stáhnout PDF
Autobusy
26. 01. 2022 18:33
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Anglické město Coventry by mělo již počátkem příštího roku přivítat flotilu 130 patrových elektrobusů. Ty do provozu na základě kontraktu podepsaného s místním organizátorem dopravy (Transport for West Midlands; TfWM) zařadí dopravce National Express.

Patrové vozy na elektrický pohon v minulosti v Coventry již jezdily – od roku 1895 byly ve městě provozovány tramvaje, přičemž jejich vozový park byl později tvořen právě patrovými vozy. Během druhé světové války bylo město coby významné průmyslové středisko Velké Británie opakovaně bombardováno, přičemž útok z 14. na 15. 11. 1940 byl natolik zničující, že už nebyl tramvajový provoz obnoven. Později se tvrdilo, že získaný materiál z tramvajové infrastruktury měl pokrýt potřebu pro výrobu 160 těžkých britských tanků, avšak tento příběh naráží na skutečnost, že Britové za války žádná vozidla, která by šlo považovat z hlediska zažité vojenské terminologie za těžké tanky, nevyráběli (pomineme-li tank Centurion, který ale vstoupil do služby až na počátku roku 1945).

Ať už to bylo výrobou vojenské techniky z roztavených kolejnic jakkoli, otěže vlády nad městem převzaly po oné smutné listopadové noci autobusy, které původně tramvaje jen doplňovaly. Provoz městských autobusů byl poprvé zahájen již v roce 1914, ale brzký příchod války – tentokrát té, jež později do dějin vstoupila jako první světová – vedl ke zrekvírování vozů pro vojenskou potřebu, a tak se autobusy v Coventry usadily natrvalo až od roku 1919.

Od léta 2020 jsou autobusy ve městě provozovány i s elektrickým pohonem. Díky dotacím z centrální vlády se podařilo zajistit nákup 10 vozů a potřebné infrastruktury, které doputovaly k již zmíněné společnosti National Express. Ta se brzy stane největším provozovatelem elektrobusů z řad dopravců, jež v Coventry zajišťují provoz MHD. Díky projektu na elektrifikaci MHD se má uskutečnit nákup 130 elektrických doubledeckerů, které na britském trhu nabízejí momentálně nástavbář ADL (Alexander Dennis) využívající čínskou platformu od BYD a španělský Beulas (ten se však o vstup na trh teprve snaží a jeho patrový elektrobus Jewel E by měl zahájit testy v ostrém provozu v Londýně až na jaře letošního roku). Lepší výchozí pozici tak má bezpochyby producent ADL/BYD, jenž do poloviny roku 2021 dodal na Britské ostrovy již 500 svých elektrických doubledeckerů (a na dalších cca 500 má objednávky), mezi nimiž je i oněch deset elektrobusů typu Enviro400EV z Coventry z roku 2020.   

Coventry by se mělo stát prvním britským městem, jež bude mít veřejnou dopravu zajištěnou výhradně elektrobusy. Celkový počet městských autobusů ve městě ovšem dosahuje vyššího čísla a zahrnuje zhruba 300 vozů. Postupně by se tak mělo dostat také na podporu dalších dopravců, takže v roce 2025 by již měla být doprava ve městě ryze elektrická. Nepůjde přitom o levnou záležitost. Celkové náklady projektu jsou vyčísleny na 140 mil. liber (tedy více než 4,1 mld. Kč), přičemž nákup se pochopitelně neobejde bez tučného příspěvku z centrální kasy, která dosype na projekt přibližně 50 mil. liber (cca 1,47 mld. Kč).    

Podobné články