Menu

148 pařížských elektrobusů Bluebus od požárů loni v dubnu nevyjelo

Elektrobus Bluebus 5SE ev. č. 6102 ve službách RATP. (zdroj: Wikipedia.fr; foto: Kevin.B)
Elektrobus Bluebus 5SE ev. č. 6102 ve službách RATP. (zdroj: Wikipedia.fr; foto: Kevin.B)
Stáhnout PDF
Autobusy
20. 05. 2023 19:51
Libor Hinčica
1 minuta čtení

Ve dnech 4. 4. a 29. 4. 2022 samovolně vzplanula dvojice elektrobusů francouzského výrobce Bluebus typu 5SE ve službách pařížského dopravního podniku RATP (Régie autonome des transports parisiens). Na tyto nepříjemné události zareagoval dopravce stažením celé flotily zbylých 148 vozů téhož typu. Ty od té doby do provozu nezasáhly.

Přestože se může zdát, že v dnešní době chrlící na čtenáře na nejrůznějších serverech vlny informací je těžké něco ututlat, příčina loňských požárů elektrobusů od Bluebusu se zdá být utajená lépe než pozice protiraketového systému Patriot u Kyjeva. Už v květnu loňského roku výrobce, spadající do skupiny Bolloré, uvedl, že bude patrně nutné prověřit stav všech elektrobusů dané série, přičemž předpokládá, že tato akce vyvolá náklady ve výši okolo 10 mil. € (cca 235 mil. Kč), avšak není jasné, zda tyto prostředky skutečně vynaložil.

K povaze závady uvedl pro média následující šalamounské vyjádření: „S největší pravděpodobností jsme identifikovali hlavní příčinu a rozeslali dopisy našim zákazníkům.“ Jenomže podle sdělení provozovatelů 12m autobusů Bluebus k nim nikdy žádné „dopisy“ nedorazily a o důvodech vzplanutí se má až dosud pouze spekulovat, přičemž Bluebus poskytl sice i doplňující vysvětlení, jenomže jeho výpovědní hodnota je celá vynásobena nulou: „Příčinou nejspíše není elektrotechnická závada, ale montáž vybrané elektronické součástky na danou sérii vozidel“.

Není divu, že toto nejasné žonglování se slovy dopravce RATP nepřimělo k tomu, aby si s návratem flotily elektrobusů do provozu pospíšil. Namísto toho se rozhodl vyčkat na výsledky nezávislého vyšetřování. Bluebus mezitím potvrdil, že dvojice shořelých autobusů nechá na své náklady opravit, což byl v daném případě eufemismus pro novovýrobu, neboť z původních elektrobusů toho po učebnicové prezentaci exotermické reakce mnoho nezůstalo.

Nezávislá zpráva měla být po několika měsících dokončena a seznámeni s ní měli být všichni účastníci, dotazy novinářů pídících se po senzaci ale zůstaly znovu nezodpovězeny. Vyšetřování „přineslo výsledek“. Jaký? To není přece až tak důležité. V únoru letošního roku se hovořilo o tom, že by se vozidla mohla vrátit do provozu v průběhu dubna letošního roku. K tomu ovšem nedošlo. Jak vysvětlil šéf RATP Jean Castex, důvodem má být (blíže opět nespecifikovaný) požadavek na bezpečnostní záruky ze strany výrobce vozidel. Navíc chce RATP vymáhat od skupiny Bolloré způsobenou škodu, o čemž má s firmou rovněž jednat, přičemž šéf RATP dosavadní stav těchto vyjednávání shrnul slovy: „Děláme pokroky, ale ještě nejsme u cíle.“ Elektrobusy Bluebus 5SE tak nadále zůstávají mimo provoz.

Podobné články