Menu

20 Evadysů ve službách Českých drah

ČD BUS získal celkem 20 nových Evadysů H, většinu z nich však jen krátkodobě. (foto: Iveco Bus)
ČD BUS získal celkem 20 nových Evadysů H, většinu z nich však jen krátkodobě. (foto: Iveco Bus)
Stáhnout PDF
Autobusy
10. 05. 2024 21:41
Libor Hinčica, Matěj Stach
2 minuty čtení

České dráhy se staly podobně jako před devíti lety, kdy Česká republika hostila hokejové mistrovství světa naposledy, oficiálním dopravcem svátku fanoušků gumového kotouče. Kromě obligátního zajištění posilových vlaků mezi Prahou a Ostravou, kde v pozici vlajkové lodi vystupují jednotky řady 680 (Pendolino; jež v loňském roce oslavilo 20 let od vyrobení první jednotky), zajišťuje „národní dopravce“ i přepravu hokejových a organizačních týmů, rozhodčích atp. mezi hotely a stadiony pomocí autobusů z produkce Iveco Bus.

Iveco, jež má v České republice svůj největší autobusový závod ve Vysokém Mýtě, poskytlo své autobusy pro přepravu výše zmíněných skupin i při minulém v tuzemsku konaném mistrovství v roce 2015. Tehdy se role komfortních autobusů zhostily zájezdové vozy Iveco Magelys provozované dopravcem BusLine, které se vyráběly do roku 2020 v závodě ve francouzském Annonay. Minimální zájem zákazníků, související patrně s chronickými problémy vozidel (špatná kvalita vnitřních plastů, poruchy motorů Cursor 10), měl vést k zastavení produkce, čímž se na pozici nejkomfortnějšího vozu v nabídce Iveco Bus katapultoval Evadys (oficiálně s přídomkem H), jenž byl představen v roce 2016 na veletrhu IAA v Hannoveru a jehož výroba byla svěřena vysokomýtskému závodu, neboť autobus byl odvozen od modelu Crossway, resp. přesněji Crossway PRO.

Pohled do interiéru vozu Evadys H pro ČD BUS. (foto: Iveco Bus)

Pohled do interiéru vozu Evadys H pro ČD BUS. (foto: Iveco Bus)

Oproti Crosswayi však byla použita odlišná přední náprava (převzatá ze zmíněného Magelysu) a navýšila se podlaha (na 1 142 mm oproti 860 mm), čímž výrazně vzrostl zavazadlový prostor (o cca 3 m2), přičemž se uplatnila tehdy nová víka bočních schrán s jednodušším otevíráním (s ohledem na očekávání pravidelného využívání zavazadlového prostoru). Autobus je k dispozici ve dvou délkových variantách, a sice 12 097 mm a prodloužení 12 962 mm a s širokou nabídkou opčních prvků, což je dáno skutečností, že byl od počátku zamýšlet jako tzv. „kombibus“, tedy vozidlo, které lze v závislosti na vnitřním uspořádání používat v komfortní linkové dopravě, letištních transferech na krátké vzdálenosti, ale i v dálkové dopravě.

Pro mistrovství světa si České dráhy, resp. jejich dceřiná společnost ČD Bus, pořídily celkem 20 Evadysů, avšak pouze čtyři z nich jsou v jejich majetku, zbytek je na základě dohody s výrobcem pronajat na dobu konání hokejového zápolení nejlepších týmů světa a po skončení mistrovství se vrátí do majetku Iveco Czech Republic.

Část autobusů je v netradiční konfiguraci s druhými dveřmi v zadní části vozu. (foto: Iveco Bus)

Připomeňme, že ČD Bus vznikl přejmenováním dopravce VYDOS BUS z Vyškova, kterého České dráhy koupily v dubnu 2022 s tím, že s flotilou disponibilních autobusů (kterou později začaly samy rozšiřovat novými vozy) hodlaly zajišťovat především přepravu v rámci výluk kdekoli v rámci České republiky, což mělo společnosti umožnit zbavit se částečně závislosti na soukromých dopravcích, od nichž si do té doby 100 % výkonů pronajímaly (mnohdy za vskutku vysoké ceny). Dříve uzavřené smlouvy s VYDOS BUSem zůstaly v platnosti (MHD Vyškov a v té době i výlukový provoz na rameni Brno – Blansko).

ČD Bus pořídil na začátku letošního roku do svého vlastnictví čtyři autobusy Iveco Evadys 13M, které z výrobní linky na rozdíl od souběžně zakoupených 10 vozů Iveco Crossway LE LINE 12M sjely nikoliv v korporátním „najbrtu“, nýbrž v bílém lakování připraveném právě pro polep odkazující k letošnímu konání největšího hokejovému svátku. Autobusy vyrobené v delším z nabízených provedení disponují standardním uspořádáním dveří, 49 místy k sezení a 7 určenými na stání. V obdobné konfiguraci byly vyrobeny rovněž některé z 16 autobusů poskytnutých Ivecem Czech Republic během mistrovství ve formě pronájmu. Ostatní představují provedení s druhými dveřmi umístěnými u zádi vozidla, které Iveco na trh vrátilo po ukončení produkce autobusů Karosa řady 900 až s představením nového Evadysu (H) v roce 2016.

Stanoviště řidiče autobusu Iveco Evadys pro ČD BUS. (foto: Iveco Bus)

Čtyři zakoupené autobusy Evadys budou po konci mistrovství světa a změně designu využívány primárně pro náhradní autobusovou dopravu pro cestující Českých drah. Stejně tak se po republice rozprchnou i některé z „mistrovských“ vozů. Doplní tak poměrně skromnou sestavu pouhých 17 nových vozů Evadys na našich silnicích, z nichž všechny až na jeden představují 12metrové provedení a povětšinou patří Policii ČR, Armádě nebo příbuzným složkám.

Podobné články