České dráhy se staly podobně jako před devíti lety, kdy Česká republika hostila hokejové mistrovství světa naposledy, oficiálním dopravcem svátku fanoušků gumového kotouče. Kromě obligátního zajištění posilových vlaků mezi Prahou a Ostravou, kde v pozici vlajkové lodi vystupují jednotky řady 680 (Pendolino; jež v loňském roce oslavilo 20 let od vyrobení první jednotky), zajišťuje „národní dopravce“ i přepravu hokejových a organizačních týmů, rozhodčích atp. mezi hotely a stadiony pomocí autobusů z produkce Iveco Bus.
Iveco, jež má v České republice svůj největší autobusový závod ve Vysokém Mýtě, poskytlo své autobusy pro přepravu výše zmíněných skupin i při minulém v tuzemsku konaném mistrovství v roce 2015. Tehdy se role komfortních autobusů zhostily zájezdové vozy Iveco Magelys provozované dopravcem BusLine, které se vyráběly do roku 2020 v závodě ve francouzském Annonay. Minimální zájem zákazníků, související patrně s chronickými problémy vozidel (špatná kvalita vnitřních plastů, poruchy motorů Cursor 10), měl vést k zastavení produkce, čímž se na pozici nejkomfortnějšího vozu v nabídce Iveco Bus katapultoval Evadys (oficiálně s přídomkem H), jenž byl představen v roce 2016 na veletrhu IAA v Hannoveru a jehož výroba byla svěřena vysokomýtskému závodu, neboť autobus byl odvozen od modelu Crossway, resp. přesněji Crossway PRO.
Oproti Crosswayi však byla použita odlišná přední náprava (převzatá ze zmíněného Magelysu) a navýšila se podlaha (na 1 142 mm oproti 860 mm), čímž výrazně vzrostl zavazadlový prostor (o cca 3 m2), přičemž se uplatnila tehdy nová víka bočních schrán s jednodušším otevíráním (s ohledem na očekávání pravidelného využívání zavazadlového prostoru). Autobus je k dispozici ve dvou délkových variantách, a sice 12 097 mm a prodloužení 12 962 mm a s širokou nabídkou opčních prvků, což je dáno skutečností, že byl od počátku zamýšlet jako tzv. „kombibus“, tedy vozidlo, které lze v závislosti na vnitřním uspořádání používat v komfortní linkové dopravě, letištních transferech na krátké vzdálenosti, ale i v dálkové dopravě.
Pro mistrovství světa si České dráhy, resp. jejich dceřiná společnost ČD Bus, pořídily celkem 20 Evadysů, avšak pouze čtyři z nich jsou v jejich majetku, zbytek je na základě dohody s výrobcem pronajat na dobu konání hokejového zápolení nejlepších týmů světa a po skončení mistrovství se vrátí do majetku Iveco Czech Republic.
Připomeňme, že ČD Bus vznikl přejmenováním dopravce VYDOS BUS z Vyškova, kterého České dráhy koupily v dubnu 2022 s tím, že s flotilou disponibilních autobusů (kterou později začaly samy rozšiřovat novými vozy) hodlaly zajišťovat především přepravu v rámci výluk kdekoli v rámci České republiky, což mělo společnosti umožnit zbavit se částečně závislosti na soukromých dopravcích, od nichž si do té doby 100 % výkonů pronajímaly (mnohdy za vskutku vysoké ceny). Dříve uzavřené smlouvy s VYDOS BUSem zůstaly v platnosti (MHD Vyškov a v té době i výlukový provoz na rameni Brno – Blansko).
ČD Bus pořídil na začátku letošního roku do svého vlastnictví čtyři autobusy Iveco Evadys 13M, které z výrobní linky na rozdíl od souběžně zakoupených 10 vozů Iveco Crossway LE LINE 12M sjely nikoliv v korporátním „najbrtu“, nýbrž v bílém lakování připraveném právě pro polep odkazující k letošnímu konání největšího hokejovému svátku. Autobusy vyrobené v delším z nabízených provedení disponují standardním uspořádáním dveří, 49 místy k sezení a 7 určenými na stání. V obdobné konfiguraci byly vyrobeny rovněž některé z 16 autobusů poskytnutých Ivecem Czech Republic během mistrovství ve formě pronájmu. Ostatní představují provedení s druhými dveřmi umístěnými u zádi vozidla, které Iveco na trh vrátilo po ukončení produkce autobusů Karosa řady 900 až s představením nového Evadysu (H) v roce 2016.
Čtyři zakoupené autobusy Evadys budou po konci mistrovství světa a změně designu využívány primárně pro náhradní autobusovou dopravu pro cestující Českých drah. Stejně tak se po republice rozprchnou i některé z „mistrovských“ vozů. Doplní tak poměrně skromnou sestavu pouhých 17 nových vozů Evadys na našich silnicích, z nichž všechny až na jeden představují 12metrové provedení a povětšinou patří Policii ČR, Armádě nebo příbuzným složkám.