Menu

Dalších 47 vozů Bombardier Flexity Berlin pro německou metropoli

Tramvaje Bombardier Flexity Berlin si v Berlíně vedou velmi úspěšně. Po 142 objednaných vozech využil dopravce BVG opci na nákup dalších 47 tramvají. (foto: Bombardier)
Tramvaje Bombardier Flexity Berlin si v Berlíně vedou velmi úspěšně. Po 142 objednaných vozech využil dopravce BVG opci na nákup dalších 47 tramvají. (foto: Bombardier)
Stáhnout PDF
Nezařazené
23. 12. 2015 13:56
Redakce
1 minuta čtení

Dne 21. 12. 2015 bylo oznámeno, že berlínský DP (BVG; Berliner Verkehrsgesellschaft) využije opci na nákup dalších tramvají typu Flexity Berlin. K dosavadní flotile vozidel by mělo v následujících letech přibýt dalších 47 vozidel.

Tramvaje Bombardier Flexity Berlin si v Berlíně vedou velmi úspěšně. Po 142 objednaných vozech využil dopravce BVG opci na nákup dalších 47 tramvají. (foto: Bombardier)

Výběrové řízení předpokládající pořízení až 206 vozidel pro Berlín bylo vypsáno již před 10 lety. Zájem o účast v tendru mělo osm společností, konečné rozhodování se však týkalo jen čtyř nabídek. Vítězem se nakonec stala společnost Bombardier Transportation. Celý kontrakt byl ovšem koncipován tak, že v první etapě mělo dojít pouze k dodání 4 vozidel, z nichž každé bylo svou konfigurací jiné. Konkrétně byly dodány dva vozy o délce 30,8 m a dva vozy o délce 40 m, z nichž u každé délkové varianty byl jeden vůz řešen jako jednosměrný a druhý jako obousměrný.

Na základě dobrých zkušeností s prototypovými vozidly poté dopravce BVG aktivoval opci, přičemž v roce 2009 objednal nejprve 99 vozidel a v roce 2012 dalších 39. Z čtyřech původně provozovaných modifikací nakonec berlínský DP objednal jen tři. Jednosměrná pětičlánková verze o délce 30,8 m zůstala zachována jen ve formě prototypu a v roce 2013 byla ve výrobním závodě Bombardieru přestavěna na prodlouženou verzi o délce 40 m, čímž byla sjednocena s provozními jednosměrnými vozy GT8. Podobný osud ovšem nakonec bude čekat také většinu z obousměrných pětičlánkových vozů. Těch doposud odebral provozovatel 34, u 20 z nich však již podepsal smlouvu s Bombardierem na jejich prodloužení na 40m verzi.

Dnes je v Berlíně v provozu celkem 109 tramvají Flexity Berlin. Kromě zmíněných 34 obousměrných vozů GT6 o délce 30,8 m jde o 27 tramvají GT8 v jednosměrné variantě a 48 tramvají GT8 v obousměrné variantě. Dalších 13 jednosměrných a 20 obousměrných vozů GT8 je momentálně ve výrobě a po jejich dodání dojde k naplnění kontraktu z roku 2012 (II. opce).

Nyní dopravce objednal dalších 47 tramvají Flexity Berlin, které představují vozidla koncepce Multigelenk se 100% podílem nízké podlahy, jejichž technické řešení a design byly vyhotoveny přesně dle požadavků Berlína, přičemž konstrukce vozidel vychází ze staršího modelu Incentro, který začal vyrábět ještě Adtranz.

Řady tramvají KT4D vyrobených v Československu se neustále zmenšují. Po dokončení dodávky nově objednaných 47 vozů Flexity Berlin by už v provozu neměla zůstávat nadále ani jediná. (foto: Libor Hinčica)

47 nových tramvají vyjde Berlín na 176 mil. €. S ohledem na nečekaně pozitivní vývoj počtu cestujících byla všechna vozidla objednána rovnou v prodloužené sedmičlánkové variantě. Po jejich dodání by se mělo podařit odstavit z provozu všechny zbývající tramvaje ČKD Tatra KT4D, které ještě německá metropole provozuje.

„Poté, co jsme předali do Berlína v létě 2015 sté vozidlo, je toto uplatnění opce dalším důležitým milníkem v naší dlouhé a úspěšné spolupráci s německým hlavním městem. Rostoucí počet pasažérů potvrzuje atraktivitu veřejné dopravy v Berlíně, která má čtvrtou největší tramvajovou síť na světě. Jsme pyšní, že můžeme být nedílnou součástí tohoto úspěšného příběhu,“ uvedl Carsten Bopp mající na starosti segment lehkých kolejových vozidel ve společnosti Bombardier.

Podobné články