Po několika požárech v posledních týdnech, které zničily celkem tři vozy typu Irisbus Citybus 18M se pražský DP v pátek 4. 12. 2015 rozhodl, že dočasně odstaví z provozu všechny článkové autobusy tohoto typu a nechá na nich provést mimořádnou kontrolu. Hlavním impulsem byly především poslední dvě nehody, které následovaly dva dny po sobě.
Pražský DP pořídil v letech 2001–2004 celkem 53 autobusů Irisbus Citybus 18M (ev. č. 6500–6552), z nichž první byly vyřazeny v provozu již v roce 2008. Nejprve šlo o vůz ev. č. 6502, který vlivem technické závady vzplál dne 17. 6. 2008 na lince č. 177 v Malešicích, načež jej jen o dva měsíce později následoval i vůz ev. č. 6546, který 14. 8. 2008 lehl popelem přímo v areálu garáží Řepy. V roce 2009 byl vyřazen autobus ev. č. 6504 a v roce 2010 vůz ev. č. 6533, na vině ovšem tentokrát byla v obou případech těžká dopravní nehoda. Přední článek autobusu číslo 6533 posloužil poté pro další nehodou poškozený vůz ev. č. 6543, který díky tomu mohl nadále zasahovat do provozu. Po roce 2010 se tak početní stav vozidel ustálil na 49 vozech, přičemž na této hodnotě zůstával až do letošního roku.
Mezitím sice ještě stihl jednou vypuknout oheň v motorovém prostoru, a sice v roce 2011 u autobusu ev. č. 6512, ten se však podařilo opravit a navrátit zpět do provozu. To však neplatí o třech nešťastnících z letošního roku.
Jako první shořel na lince č. 167 vůz ev. č. 6550, a to dne 11. 10. 2015. Tato nehoda sama o sobě ještě nebyla důvodem k realizování mimořádných kontrol na vozidlech. K tomu došlo až po vzplanutí autobusů ev. č. 6508 a 6532. První ze jmenovaných autobusů shořel v zastávce Dobratické dne 2. 12. 2015 při výkonu služby na lince č. 195, druhý pak následující den v zastávce Tupelovova, a to rovněž na lince č. 195 (dokonce i na stejném pořadí). Všechna tři jmenovaná vozidla budou s ohledem na rozsah poškození z vozového parku DP hl. m. Prahy vyřazena. Početní stav tím klesne na 46 vozů, resp. 45, neboť vyřazen bude i vůz ev. č. 6524, jenž je již v likvidaci.
Na zbylých autobusech nechá DP provést mimořádné revize soustředící se zejména na motorový prostor. Generální ředitel DP hl. m. Prahy Jaroslav Ďuriš k tomu pro média uvedl: „Toto mimořádné dočasné protipožární opatření jsme se rozhodli přijmout jako důsledek dvou událostí v předešlých dnech. Bezpečnost cestujících i našich zaměstnanců je pro nás na prvním místě, proto nebudeme vybrané typy autobusů Citybus nasazovat zpět do provozu až do chvíle, než projdou důkladnou kontrolou. Intenzivně pracujeme na zjištění příčiny.“
Závěrem článku se hodí uvést, že přes výše uvedené problémy patřily doposud vozy Citybus 18M mezi spolehlivá vozidla, s nimiž se nadále počítá i v dlouhodobém horizontu. Od roku 2013 na nich DP nechává v rámci vyšších stupňů oprav realizovat postupně opravy rámu zadních článků, u nichž se s ohledem na značné vytížení v provozu začaly objevovat únavové lomy v oblasti zadních dveří (praskání sloupku č. T12). Tyto práce se provádějí na všech autobusech Citybus 18M, které do opravy zamíří, a to bez ohledu na to, zda k prasknutí předmětného sloupku došlo či nikoli. Doba takové úpravy vozidla (včetně podlahy, kabeláže, případně výměny dalších součástí) trvá přibližně 15 týdnů. Z autobusů, které shořely v průběhu října a prosince 2015 ovšem žádný popisovaným stupněm opravy neprošel.