Společnost STUDENT AGENCY, která doposud dominuje na českém trhu v dálkové autobusové dopravě, bude mít zřejmě silného protihráče. Německá společnost FlixBus, která má svůj obchodní model postavený na spolupráci s lokálními partnery v jednotlivých evropských státech, představila dne 8. 12. 2015 novinářům své plány do budoucna.
Doposud byly zelené autobusy FlixBusu vidět na silnicích jen v omezené míře. Dopravce Umbrella, který zajišťuje provoz autobusů z České republiky, provozoval od roku 2014 nejprve jen osm autobusů na linkách do Německa. V létě 2015 se však počet autobusů zdvojnásobil a do konce roku 2015 bude mít firma k dispozici již 23 autobusů. Podobně raketový start měl přitom i samotný FlixBus. Společnost vznikla teprve v roce 2011, původně pod názvem GoBus. K přejmenování pak došlo na jaře 2013 a počátkem roku 2015 pohltila svého německého konkurenta MeinFernbus.
Bettina Engert, tisková mluvčí FlixBus, k formě podnikání uvádí: „Náš obchodní model je mezinárodně jedinečný. Stavíme na silné společnosti a na férové kooperaci. Tohle je naše klíčová kombinace v našem zakladatelském duchu spolu s možností inovace našeho mladého týmu s mnoholetými zkušenostmi a kvalitami našich partnerů. Společně jsme přepravili více než 25 milionů spokojených cestujících.“
FlixBus používá autobusy Setra S431DT, tedy patrové vozy vyráběné v Neu Ulmu, které jsou považovány za špičku ve své kategorii. Vozidla jsou populární především u německých dopravců (používají je například i německé dráhy Deutsche Bahn), neboť značkou vozu je v tomto případě vyjadřována také prestiž.
Zelené autobusy vyjíždějí 18x denně z Prahy a Plzně do nejrůznějších zahraničních destinací (celkem 385 měst). Vedle spojů do Německa jsou zajišťovány i linky do Paříže, Amsterdamu nebo švédského Malmö. Kromě standardních linek jsou v nabídce také expresní linky a noční spoje, v zimní sezóně pak také specializované ski linky. Standardní výbavou je Wi-Fi připojení, zásuvky, klimatizace a také větší prostor na nohy. Na rozdíl od autobusů Student Agency ovšem v autobusech chybí stevardi a stevardky, nicméně jejich doplnění na některé spoje v budoucnu není prozatím vylučováno. Občerstvení si přitom lze i tak v autobusech zakoupit, byť k tomuto účelu slouží automaty.
FlixBus navíc získal na českém trhu spojence i v železniční dopravě, konkrétně ve společnosti LEO Express. Díky vzájemné intermodální spolupráci půjde od 21. 1. 2016 zakoupit výhodné přímé jízdenky kombinující vlak+autobus. „Naše mezinárodní spoje ve spolupráci s LEO Express odpovídají nejnovějším trendům v osobní dopravě. Fúzí sítí našich spojů nabídneme ekologickou, bezpečnou a pohodlnou alternativu k jiným možnostem dopravy. Cestující ze třech zemí budou profitovat z téhle nové intermodální spolupráce,“ vysvětluje Max Zeumer, manažer mezinárodního oddělení FlixBus. LEO Express přitom spolupracuje v oblasti autobusové dopravy i s dalšími partnery. Jeho spoje do ukrajinského Mukačeva, polského Krakova, Českého Krumlova a nově také Zlína jsou vždy provozovány ve spolupráci s jinými dopravci pod značkami LEO EXPRESS EASY a LEO EXPRESS BUS. Kooperace s FlexiBusem představuje v tomto směru poněkud odlišnou formu.
Kromě mezinárodních tras se přitom zvažuje, že by v dohledné době bylo možné spojit zelenými patrovými autobusy také relace čistě na území České republiky. Úspěšný model FlixBusu by tak přímo konkuroval dopravci, pro nějž je charakteristická žlutá barva autobusů – skupině STUDENT AGENCY.