Menu

Vznikne další sólo „100%“ nízkopodlažní tramvaj?

Vizualizace tramvaje CTG-18. S největší pravděpodobností by mělo jít o modifikaci typu 71-911 City Star vyráběného v Rusku. (zdroj: CTG)
Vizualizace tramvaje CTG-18. S největší pravděpodobností by mělo jít o modifikaci typu 71-911 City Star vyráběného v Rusku. (zdroj: CTG)
Stáhnout PDF
Nezařazené
17. 01. 2016 08:29
Redakce
2 minuty čtení

V čísle 5/2015 časopisu Československý Dopravák jste se mohli seznámit s tramvajemi, které bylo možné v historii či současnosti považovat za tzv. sólo vozy (délky okolo 16 m) se 100% nízkou podlahou, byť tvrzení o stoprocentním podílu nízké podlahy u těchto tramvají je s ohledem na problematiku pojetí nízkopodlažnosti (jež je v článku rozepsaná) poněkud odvážné. O historicky první známé tramvaji, která je považována za první 100% nízkopodlažní vůz na světě, jsme informovali také v krátkém článku zde na webu.

Vizualizace tramvaje CTG-18. S největší pravděpodobností by mělo jít o modifikaci typu 71-911 City Star vyráběného v Rusku. (zdroj: CTG)

Sólo tramvaje jsou dnes typickým produktem východoevropského strojírenství. Západní země preferují vozidla článková, k čemuž se přiklánění i některé země z východní Evropy, budeme-li brát hranice polarizovaného světa před rokem 1989. Jako příklady takových zemí můžeme jmenovat Polsko, Estonsko či Lotyšsko. Také Ukrajina, i přes svízelnou situaci, obvykle moderní tramvaje spojuje s vícečlánkovým provedením. Podobné tendence můžeme vnímat také v Ruské federaci. Přesto právě poslední dva jmenované státy vyrábějí v nemalé míře zejména sólo částečně nízkopodlažní vozidla.

Ty, které by bylo možné považovat při přivření obou očí za 100% nízkopodlažní, se ovšem doposud vyrábějí pro východoevropské provozovatele jenom ve dvou státech, a sice v České republice (model EVO1) a v Rusku (tramvaj 71-911 City Star). Nyní se možná jako třetí přidá také Ukrajina, a to s modelem, pro nějž je používán název CTG-18.

Pohled do interiéru vozu 71-911 City Star. Tuto fotografii použil výrobce CTG u popisu nabízeného typu CTG-18. Pokud tramvaj bude skutečně vyrobena, bude produkci obdobných sólo vozidel se všemi bezbariérovými vstupy nabízet už trojice východoevropských producentů - jeden z Ruska, druhý z České republiky a třetí z Ukrajiny. (zdroj. CTG)

Společnost CTG (City Transport Group) je ukrajinskou firmou, která v roce 2002 dokončila privatizaci historicky významného lokálního producenta LAZ (Lvivskij Avtomobilnyj Zavod), pod jehož logem nadále nabízí nejrůznější produkty pro veřejnou dopravu. Konkrétně šlo v minulosti hlavně o velké dodávky trolejbusů a autobusů pro ukrajinská města. Později firma začala koketovat také s myšlenkou na výrobu tramvají, nikoli ovšem dle vlastní dokumentace. Původně firma jednala o spolupráci s dominantním ruským výrobcem tramvají z Usť-Katavy (UKVZ). Na ukrajinském trhu chtěla nabízet vlastní verzi částečně nízkopodlažních vozů KTM-23. Nicméně v červnu 2013 byla podepsána smlouva o spolupráci s francouzským Alstomem s tím, že by bylo možné realizovat výrobu tramvají Citadis, resp. v ukrajinském provedení pod názvem CTG-Citadis 28. Tento typ tramvaje firma stále nabízí, byť výroba ani prototypového kusu zatím nezačala.

Na stránkách výrobce lze u typu CTG-18 nalézt také tuto vizualizaci konstrukce vozidla. Jak je ale z obrázku patrné, jedná se zde o částečně nízkopodlažní vůz. Pravděpodobně tedy půjde ještě o starší projekt z doby, kdy se uvažovalo o kooperační výrobě typu KTM-23 z Ruska. (zdroj: CTG)

Novinkou v nabídce je pak tramvaj označená jako CTG-18. Ta by měla podle obrázků a popisu, které publikuje výrobce na svých webových stránkách, odpovídat ekvivalentu české tramvaje EVO1, resp. ruské 71-911 City Star. K ruské tramvaji, zdá se, má mít představený koncept mnohem blíže než k českému vozu, neboť zřejmě opět došlo k dohodě s vlastníkem výrobní dokumentace z Ruska (Transportnyje systemy, TS) týkající se možnosti produkce tramvají v ukrajinském Lvově. Lze tak alespoň usuzovat z fotografií interiéru, které jsou převzaty z vozu 71-911 City Star. Na téže webové stránce se lze sice setkat i s vizualizací ukazující částečně nízkopodlažní vůz, nicméně publikovaný popis tramvaje dokládá, že by typ CTG-18 měl představovat vozidlo, jež bude mít všechny vstupy nízkopodlažní.

Tramvaj CTG-18 by měla být schopná pohybovat se max. rychlostí až 75 km/h, pohon by měly zajišťovat čtyři asynchronní trakční motory, každý o výkonu 50 kW. Životnost vozidla by měla být až 30 let. Na přání by mělo být možné vybavit tramvaj klimatizací či WiFi routrem.

Podobné články