Menu

Strasbourg zprovoznil prodloužení linky A. Zatím bez cestujících.

Eurotramy v síti strasbourské MHD působí dodnes velice moderně. Prvním vozům přitom bude letos již 22 let. V České republice čekali v roce 1994 dopravci na vozy T6A5, po tramvajích podobným těm na snímku však provozovatelé toužili. Dnes je situace diametrálně odlišná… (foto: Ing. Filip Jiřík)
Eurotramy v síti strasbourské MHD působí dodnes velice moderně. Prvním vozům přitom bude letos již 22 let. V České republice čekali v roce 1994 dopravci na vozy T6A5, po tramvajích podobným těm na snímku však provozovatelé toužili. Dnes je situace diametrálně odlišná… (foto: Ing. Filip Jiřík)
Stáhnout PDF
Nezařazené
25. 01. 2016 08:50
Redakce
1 minuta čtení

Eurotramy v síti strasbourské MHD působí dodnes velice moderně. Prvním vozům přitom bude letos již 22 let. V České republice čekali v roce 1994 dopravci na vozy T6A5, po tramvajích podobným těm na snímku však provozovatelé toužili. Dnes je situace diametrálně odlišná... (foto: Ing. Filip Jiřík)

Dne 14. 1. 2016 byl zahájen provoz na prodlouženém úseku tramvajové trati ve francouzském Strasbourgu o délce 1,7 km na konečnou ve městě Illkirch-Graffenstaden jižně od Strasbourgu. V rámci strausbourgské tramvajové sítě bude nový úsek v centru Illkirchu unikátní díky jednokolejné trati vedené v ose ulice Avenue Messmer. Zatím zajíždějí tramvaje na nový úsek v rámci zkušebního provozu bez cestujících. Spuštění plného provozu i s pasažéry se očekává až na jaře 2016.

Nové provedení tramvají Alstom Citadis pro Strasbourg. První vozy by měly být dodány do města v létě letošního roku. (zdroj: Alstom)

Strasbourg zažil svůj návrat k tramvajím v roce 1994 a pojal jej opravdu ve velkém stylu, což se projevovalo zejména nároky kladenými na infrastrukturu, architektonické řešení i provedení vozidel. Je jen těžko uvěřitelné, že 100% nízkopodlažní tramvaje Eurotram s nadčasovým designem mají již 22 let. První úsek tramvajové linky měl délku 9,4 km, dnes je v provozu už šest linek s délkou okolo 40 km a město nadále pokračuje ve výstavbě dalších prodloužení. Kromě zmiňovaných Eurotramů, kterých bylo nakonec pořízeno 53, kupuje dopravce od roku 2005 vozidla Citadis 403 (o délce 45 m), kterých můžeme dnes ve městě napočítat 41. V roce 2014 byla uzavřena smlouva na dodání dalších 50 vozů od Alstomu, z nichž prozatím byla potvrzena objednávka 12 kusů s termínem dodání v létě 2016. Provedení nových tramvají bude koncepčně odpovídat modelu Citadis 403, vozy však doznají významných designových změn.

Současné provedení tramvají Alstom Citadis 403. Ve městě je celkem 41 těchto tramvají o délce 45 m. (foto: Ing. Filip Jiřík)

Partnerem v dodávkách vozidel je tradičně od roku 2003 (objednávka prvních Citadisů) francouzský Alstom, nejedná se ovšem o jedinou aktivitu, kterou tato úspěšná firma ve Strasbourgu realizuje. Alstom je totiž také partnerem pro dopravce CTS (Compagnie des Transports Strasbourgeois) v oblasti vývoje tramvajové infrastruktury. Pro Strasbourg firma zajišťuje nejen vybrané dodávky zařízení a montážní práce, ale také nejrůznější studie. Spolupráce v oblasti výstavby začala v roce 2013, kdy se firma podílela na montáži trolejového vedení na prodloužených úsecích linek A a D o celkové délce 2,3 km, později pak realizovala i kompletní opravy trolejové infrastruktury na vybraných úsecích (celkem jde o 7,7 km obnovených tratí). Podobně se Alstom aktivně účastnil také prací na prodloužení linky A, na němž pracoval tým celkem 12 pracovníků.

Nový úsek linky A ve městě Illkirch-Graffenstaden je řešen jako částečně jednokolejný, jak ukazuje také tato vizualizace. (zdroj: http://www.illkirch-graffenstaden.fr)

Brzy by se mělo město dočkat také prodloužení linky D o délce 3,9 km východním směrem, přičemž konečnou tramvají bude město Kehl. To už leží v Německu, čímž vznikne první tramvajová linka, která bude překonávat hranici mezi oběma státy. Jeden z nejvýznamnějších milníků ve výstavbě této trati – položení 300 m kolejí na hraničním mostě přes řeku Rýn – je plánováno na období mezi březnem a květnem 2016. Také na tomto projektu přitom bude participovat Alstom.   

Plán tramvajových tratí ve Strasbourgu ještě bez zaznačeného prodloužení linky A. (zdroj: Wikipedia.org)

Podobné články