Chemnitzský model – v originále Das Chemnitzer Modell – představuje systém vlakotramvají, které mají přejíždět mezi tramvajovou a železniční sítí. Systém je rozdělen do celkem 6 etap. Jako tzv. nultá etapa se označuje provoz na lince Chemnitz – Stollberg, na níž byla elektrifikována část původní železniční trati, avšak nikoli za využití obvyklé napěťové soustavy pro železniční tratě, ale s napětím 750 V stejnosměrných. Nešlo sice o stejné napětí jako v případě tramvajové sítě v Chemnitz (ta využívá 600 V), zároveň ale nešlo o napěťovou soustavu, která by umožňovala provoz elektrických vlaků. Provoz na této lince byl spuštěn v roce 2002. Tehdy se ještě o tzv. Chemnitzském modelu nehovořilo, byť se s rozvojem vlakotramvají počítalo. Projekt, jenž získal toto jméno, vznikl až posléze, což je také důvod, proč byla již realizovaná přestavba tratě do Stollbergu označena jako nultá etapa.
Další části, z nichž byla dne 10. 10. 2016 spuštěna první etapa, byly označeny čísly 1 až 5. V jejich případě se však již nepočítá s elektrifikací železničních tratí, ale s provozem vozidel, která budou na elektřinu jezdit pouze po Chemnitz v tramvajové síti, zatímco na železnici budou využívat dieselový pohon. První spuštěná etap zahrnuje tři linky vedené do měst Burgstädt, Mittweida a Hainichen na severovýchod od Chemnitz. V provozu jsou vozidla objednána u španělského závodu Vosslohu, nicméně jejich dodavatelem se s ohledem na změnu vlastnických vztahů stal už švýcarský Stadler, který v mezidobí španělský závod koupil. Vlakotramvají bylo původně objednáno 8 (v srpnu 2012), v červnu 2015 pak byla využita opce na nákup dalších čtyř vozidel. S jedním z vozů se mohli seznámit také návštěvníci veletrhu InnoTrans, který se v září konal v Berlíně.
Provozovatelem všech vlakotramvají je městská společnost City-Bahn Chemnitz GmbH (která ovšem neprovozuje tramvajovou dopravu ve městě). Nyní spuštěné linky nesou označení C13, C14 (uvedeny do provozu od cca 13:00 dne 10. 10. 2016) a C15 (spuštěna od cca 15:30 dne 10. 10. 2016). Samotnému zahájení přecházela slavnostní akce konaná mezi 10:00 až 14:00 v centru Chemnitz. Linky C13 až C15 odjíždějí z centrální zastávky ve středu Chemnitz (Zentralhaltestelle), linky C11 do Stollbergu oproti tomu končí na hlavním vlakovém nádraží (kde se nachází již dříve vybudované kolejové propojení mezi tramvajovou a železniční sítí). Další vlakotramvajové linky by měly být spuštěny do roku 2020. Celkem by měla mít jejich síť přes 220 km.