Menu

Budou v Belgii jezdit české tramvaje?

V Lutychu jezdily tramvaje už v minulosti, konkrétně v letech 1871-1967. Na snímku je historický vůz z roku 1930 v muzeu veřejné dopravy v Lutychu. (zdroj: wikipedia.org)
V Lutychu jezdily tramvaje už v minulosti, konkrétně v letech 1871-1967. Na snímku je historický vůz z roku 1930 v muzeu veřejné dopravy v Lutychu. (zdroj: wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
22. 10. 2016 09:31
Redakce
1 minuta čtení

Jak jsme informovali v našem článku z 2. 4. 2016, vzdálil se belgickému městu Lutych (francouzsky Liège) jeho sen o návratu tramvají do města. Původně vybrané konsorcium firem Mobiliège v čele s francouzským Alstomem, které mělo vybudovat 17,8 km dlouhou tramvajovou trať s jednou odbočnou větví v rámci projektu PPP, totiž o zakázku přišlo na základě rozhodnutí Eurostatu. Město Lutych proto muselo podmínky tendru (vybrané právní otázky i otázku financování) zcela přepracovat a vítěznému konsorciu možná bude muset zaplatit smluvní pokutu ve výši 1,8 mil. €.

V Lutychu jezdily tramvaje už v minulosti, konkrétně v letech 1871-1967. Na snímku je historický vůz z roku 1930 v muzeu veřejné dopravy v Lutychu. (zdroj: wikipedia.org)

Nová soutěž (předkvalifikační) byla vypsána na jaře, přičemž bylo jasné, že původně plánovaný termín spuštění provozu bude muset být posunut, a sice až na rok 2022 (původně přitom měly tramvaje ve městě jezdit již v roce 2018). V rámci první etapy má být vybudována tramvajová trať o délce 12,5 km. Nové soutěže se budou účastnit celkem tři konsorcia, jejichž nabídky v rámci předkvalifikace byly otevřeny dne 12. 10. 2016. Zajímavostí je, že mezi společnostmi usilující o vítězství v tendru je také česká společnost Škoda Transportation. Ta se účastní společně s firmami Vinci, CFE a Meridam. V případě vítězství by tak do Belgie zamířily české tramvaje, kterých je pro první etapu požadováno 19. Dalšími účastníky jsou Alstom (původní vítěz) ve spolupráci s firmou BAM PPP PGGM a španělský CAF se společnostmi Colas a DIF. Tendru se tentokrát vůbec neúčastní Bombardier, který v roce 2014 v souboji s Alstomem prohrál.

Pro pokračování tendru bude nezbytné schválení nové specifikace ze strany Eurostatu, který původní tendr smetl ze stolu. Jeho vyjádření se očekává do konce roku 2016. Nové dokumenty pro následný boj mezi třemi uchazeči by pak měly být poslány všem třem konsorciím počátkem příštího roku. 

 

Podobné články