Caen je jedním ze dvou francouzských měst, které si v minulosti nechalo zlákat ke stavbě tzv. systému tramvají na pneumatikách od Bombardieru (tím druhým bylo město Nancy). Provoz ovšem nenaplnil původní očekávání a potýkal se s velkým množstvím technických problémů, byť v Caen neměly takový rozsah jako v Nantes. Vzhledem k tomu, že Bombardier se po neúspěchu rozhodl výrobu vozidel i poskytování servisu pro tento produkt ukončit, nemělo Caen ani možnost pokračovat v rozvoji sítě. Proto se město nakonec rozhodlo, že dojde ke zrušení stávajícího systému, nicméně nechá jej nahradit klasickou tramvají. O plánech města v tomto směru jsme referovali na našem webu v únoru.
Nyní je již jasné, že dodavatelem „skutečných“ tramvají pro nový tramvajový provoz bude opět francouzský Alstom. Ten vyhrál tendr za cca 52 mil. €, který počítá s dodáním celkem 23 vozů z rodiny Citadis. První z vozů má být dodaný v létě 2018, poslední v září 2019. Dodávka počítá rovněž s opcí na další vozidla, kterou je možné využít do roku 2021. V jejím rámci lze dokoupit až devět tramvají.
Tramvaje budou 33 m dlouhé a odpovídat mají nejnovější generaci Citadisů s typovým označením X05. Na každé bočnici nalezneme 6 dvoukřídlých dveří. Každá z tramvají uveze okolo 210 pasažérů, bude vybavena USB porty pro nabíjení mobilních zařízení, LED osvětlením atp. Jednou z výrazných předností vozidel má být nízká spotřeba a lepší vlastnosti ve vztahu k infrastruktuře díky výrazně odlehčené vozové skříni. Alstom uvádí, že v dané délkové kategorii vozidel by měl být Citadis X05 vůbec nejlehčí nabízenou tramvají na trhu.
Designové řešení tramvají je prozatím otazníkem. Jak čtenáři tištěné verze časopisu vědí, je Alstom v oblasti projektování nejrůznějších čel na přání zákazníků velmi flexibilní. Toho využili i v Caen. Z několika variant mají tu vítěznou vybrat sami občané. Účelem by mělo být, aby křivky vozidla odrážely charakter Normandie. Na výrobě nových vozidel se má podílet celkem sedm závodů Alstomu (všechny ve Francii).
Doplňme, že Citadis je patrně nejrozšířenější nízkopodlažní tramvají na světě. Vozidla jsou provozována v celkem 55 městech (z toho 23 bychom nalezli ve Francii), přičemž jejich celkový počet překračuje už 2 300 kusů. Novou generace Citadis X05 si prozatím kromě Caen objednalo také Nice nebo australské Sydney.