Vítězem výběrového řízení na dodávku 40 středněkapacitních nových tramvají pro Ostravu se stala společnost Stadler. V českých podmínkách jde o naprostou revoluci, neboť doposud nikdy na našem trhu neuspěl zahraniční výrobce. V soutěži se střetli dva uchazeči, jeden domácí a druhým byl právě švýcarský Stadler. Ten se do soutěže nehlásil s produkty nabízenými pro západní trhy, ale s tramvají vyráběnou v Bělorusku a nazvanou Metelica, se kterou výrobce nedávno uspěl ve výběrovém řízení v ruském Petrohradě.
V podstatě se tak v soutěži střetly dvě koncepce vozidel charakteristické pro východní Evropu. O velký kontrakt se přitom zajímali prakticky všichni evropští výrobci, podmínky výběrového řízení ovšem prakticky všechny odradily, neboť se zdálo, že kritéria (zdánlivě) nenápadně zvýhodňují jednoho uchazeče (jednalo se zejména o hodnocení doby dodání schválených vozidel do 12 měsíců, což dávalo určitou výhodu pro producenta, který by již měl vozidlo schválené pro provoz v České republice, anebo vyrobené v požadované konfiguraci tak, aby byl schopen stihnout schvalovací proces). Vítězství ale nakonec přece jen dosáhl Stadler.
K tématu nových tramvají pro Ostravu se bezpochyby ještě vrátíme.