Společnosti Stadtwerke München (SWM), Münchner Verkehrsgesellschaft (MVG; mnichovský DP) a MAN Truck & Bus budou spolupracovat v otázkách lokálně bezemisního provozu MHD. V návaznosti na snahy měst snižovat emise produkované městskou hromadnou dopravou na minimum se MAN Truck & Bus již léta zabývá alternativními pohony městských autobusů. Již v 70. letech 20. století zavedl MAN do výroby v podstatě první sériové elektrobusy, které byly provozovány například v Düsseldorfu, nicméně později tento směr opustil a věnoval se hlavně vývoji plynových autobusů a hybridů. Otázka elektromobility nechávala značku MAN v uplynulých deseti letech v porovnání s jinými subjekty na trhu, jež se pro tento směr nadchly, chladnou. Nyní se však tento postoj mění, což prokázala firma už na veletrhu IAA v Hannoveru, kde se prezentovala se svým konceptem článkového elektrobusu postaveného na platformě modelu MAN Lion’s City G.
Pro dosažení dalšího pokroku v oblasti eMobility uzavřel výrobce užitkových vozidel a autobusů inovační partnerství se společnostmi Stadtwerken München a Münchner Verkehrsgesellschaft (mnichovský DP). Obě hrají již léta aktivní roli ve vývoji alternativních pohonů pro užitková vozidla, a to prostřednictvím například testovacích provozů prototypů vozidel v každodenním mnichovském provozu. Tato dlouholetá angažovanost je významně podtržena skutečností, že již v roce 1972 byl během Olympijských her v Mnichově nasazen do provozu elektrobus značky MAN. Na druhé straně i postoj mnichovského DP k elektrobusům byl ještě v nedávné minulosti poměrně odtažitý. Po zkouškách čínského elektrobusu BYD v roce 2014 sice uznal, že elektrobus splnil vše, co výrobce sliboval, zároveň ale dopravce dodal, že v elektrobusech budoucnost nevidí, protože denní kilometrický proběh dieselových autobusů prozatím elektrobusy nezvládají.
Nyní se tedy dopravce rozhodl, že dá elektromobilitě v silniční dopravě přece jen šanci a svá dřívější stanoviska výrazně přehodnotil. V rámci vzájemné spolupráce chtějí partneři posunout kupředu vývoj městských autobusů s alternativním pohonem. Partnerství začíná již při definování požadavků a možných konceptů vozidel. Naplánovány jsou k tomu účelu mimo jiné společné workshopy, při kterých SWM a MVG mohou dodat jakožto dopravci svoje odborné posudky. Výsledky těchto výměn informací vyústí v MAN do plánovaného vývoje prvních prototypů vozidel s elektrickým bateriovým pohonem. V roce 2019 budou moci být tyto autobusy poprvé nasazeny do testovacího provozu na linky MGV v Mnichově, aby si vyzkoušely nasazení v reálných podmínkách městského linkového provozu.
Ingo Wortmann, jednatel za úsek dopravy společnosti SWM a šéf společnosti MVG k tomu uvedl: „Elektrobusy jsou naším cílem. Ve střednědobém horizontu chceme opustit diesel, abychom byli nezávislí na ropě a abychom byli o další kousek příznivější pro životní prostředí. Naše inovační partnerství s MAN je dalším krokem na této cestě. Abychom dopomohli elektrobusům se prosadit, potřebujeme financovatelná vozidla zralá pro sériovou výrobu, která bychom mohli hospodárně provozovat. Stručně řečeno, elektrobus se musí dát srovnat s dieselovým autobusem. Proto je smysluplné, když provozovatel, jako jsme my, který chce a musí nabízet maximum městské dopravy s bohužel úzce ohraničeným rozpočtem, a výrobce vozidel spolupracují tak těsně, jak jen to jde. Z těchto důvodů mám radost ze společného projektu s MAN.“
„Naši kolegové z oblasti prodeje odhadují, že MAN v roce 2030 bude prodávat 60 % městských autobusů s čistě elektrickým pohonem“, zdůrazňuje Dr. Götz von Esebeck, vedoucí oddělení eMobility ve společnosti MAN Truck & Bus význam elektrického pohonu. „S jistotou nastane něco jako převrat či bod zlomu, od kterého se trh razantně změní. Bude to podporovat i oblast osobních vozidel, pro kterou již existují jasné vyhlášky pro rychlejší chod. Jednoho dne již pro občana nebude přijatelné, aby autobus či nákladní vůz nebyl elektrický, když všechna ostatní vozidla elektrická jsou.“ Strategie eMobility Roadmap od MAN předpokládá odstartování sériové výroby čistě elektrických autobusů na konci roku 2019.
Redakce za využití TZ MAN Truck & Bus