Při návštěvě města Lyon neuniknou pozornému dopravnímu cestovateli na plánku sítě MHD dvě krátké linky, označené jako F1 a F2. Jak lze tušit podle písmena F, jedná se o lanové dráhy (Funiculaire).
Obě lanovky pochází z devatenáctého století a mají převážně tunelové trasy. Pokud se ohlédneme do historie, zjistíme, že podobných lanových drah bylo v Lyonu původně celkem pět s přestupními návaznostmi na rozsáhlou tramvajovou síť. Původní pětice lanovek obsluhovala v různých směrech náhorní oblasti Croix-Rousse a Fourvière. Jejich osudy byl spjaty s vývojem dalších systémů MHD. Význam lanových drah poklesl společně s rušením tramvají a zaváděním trolejbusů od čtyřicátých let minulého století. Tehdy byla jedna z lanových drah zcela zrušena bez dalšího využití. Další dráhy měly každá jiný zajímavý osud – jedna byla přes stavební změny víceméně zachována v původním stavu, druhá upravena pro provoz tramvají, třetí se se stala ozubnicovou drahou a posléze byla integrována do systému metra a poslední se stala silničním tunelem. Stručnou historii všech drah a fotografie současného stavu provozovaných drah přinese článek v ČSD 5/2016.
Neobvyklý osud postihl vůbec první lanovou dráhu v Lyonu Rue Terme – Croix-Rousse. Tato dvoukolejná dráha byla zprovozněna v roce 1862 v hlubokém zářezu s několika tunely pod komunikacemi a její délka dosahovala téměř 500 metrů při sklonu 17 %. V koncových stanicích byla čtyřkolejná nádraží, umožňující oddělit pohyb cestujících a plnění nákladních vozů. Za zrušením dráhy po více než sto letech provozu stál rozvoj trolejbusů, ale také rozvoj automobilismu. Těleso lanové dráhy bylo využito jako silnice pro automobily, vzhledem k velkému podélnému sklonu stísněným průjezdným poměrům zejména v prostoru bývalé spodní stanice je však na tuto silnici omezen vjezd pouze pro osobní automobily. V současném stavu jez bezpečnostních důvodů v tunelu pouze jednosměrný provoz ve směru do kopce, nicméně i tak se jedná pro místní obyvatele o vítanou dopravní spojku.