Menu

Další nový tramvajový provoz v Polsku? O tramvajích nadále uvažuje Jaworzno

Solaris Tramino – vizualizace prototypu. (ilustrační foto, zdroj: Solaris Bus & Coach)
Solaris Tramino – vizualizace prototypu. (ilustrační foto, zdroj: Solaris Bus & Coach)
Stáhnout PDF
Nezařazené
23. 02. 2016 08:50
Redakce
1 minuta čtení

Nedávno jsme informovali o obnovení tramvajové dopravy v polském městě Olsztyn (přečíst si o něm můžete například zde nebo zde), o možnosti zřízení nových tramvajových provozů však uvažují také další města (Kielce, Radom aj.). Vesměs se v nich ovšem jedná o aktivitu místních skupin, které se snaží přesvědčit radní o smysluplnosti tramvají, jiná situace ale panuje ve městě Jaworzno u Katowic, kde má záměr na výstavbu tramvají stálou podporu.

Solaris Tramino - vizualizace prototypu. (ilustrační foto, zdroj: Solaris Bus & Coach)

Jaworzno je města s cca 94 000 obyvateli, jehož veřejná doprava je nyní zajišťována výhradně autobusy, které provozuje společnost PKM Jaworzno (Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie). Dopravce má k dispozici celkem 60 autobusů, z nichž však část vypravuje na meziměstské linky (směřujících mj. do nedalekých Katowic). Přes relativní blízkost Katowic (z Jaworzna je do Katowic například blíže než z Gliwic, které jsou stále okrajově napojeny na tramvajovou dopravu) není Jaworzno součástí systému KZK GOP (Komunikacyjny Związek Komunalny Górnośląskiego Okręgu Przemysłowego).

Jaworzno dlouhodobě hovoří o tom, že by rádo ve svých ulicích vidělo moderní tramvaje. Studie, která měla prověřit vhodnost tramvají pro nasazení do provozu v Jaworzně byla dokončena v roce 2010, přičemž o výstavbě se hovořilo původně pro horizont let 2014–2020. Počítalo se s tím, že by vznikla jen jedna tramvajová trať o délce 7,5 km, pro jejíž obsluhu by postačovalo 8 vozidel (při špičkovém 10min. intervalu). Později došlo k přehodnocení tohoto záměru a nyní se počítá s dvěma linkami o celkové délce cca 12–14 km. Elektrická energie by měla být mj. získávána z nově vybudovaných solárních elektráren.

Do Katowic je to sice nedaleko, nicméně na propojení s místní tramvajovou sítí to přece jen nevypadá. Ani dnes není Jaworzno v systému KZK GOP. (foto: Libor Hinčica)

Současná situace ale neukazuje, že by město mělo se stavbou začít v nejbližším období. Stále se totiž dopracovává projektová dokumentace. Náklady byly předběžně vyčísleny na 290 mil. zlotých. Jak už to bývá, právě na penězích může celý projekt – jehož realizace se nyní předpokládá v období let 2019–20 – ztroskotat. Zajímavé přitom je, že město nevylučuje, že by stavbu mohlo teoreticky hradit ze svých prostředků, záleží však na příjmech, které bude v nadcházejících letech mít v souvislosti se změnou daňové politiky státu. Na druhé straně se pak otevírá ještě možnost financování skrze prostředky EU, na které by v Jaworzně velmi rádi dosáhli.

Podobné články