Hlavní město Austrálie – Canberra – vzniklo uměle v roce 1908 ve vnitrozemí nejmenšího kontinentu jako kompromis mezi dvěma soupeřícími největšími městy Austrálie – Melbourne a Sydney. Přestože výstavba nové metropole byla pojata velmi velkoryse, významu největších středisek město nedosáhlo a dnes má metropole jen okolo 323 000 obyvatel. Na rozdíl od celé řady jiných měst zde přitom v historii ani nesloužily tramvaje. To by se však mělo brzy změnit. Pojem tramvají se ovšem v Austrálii při zřizování nových systémů příliš nenosí, zpravidla se používá termínu lehká železnice, přičemž komerční názvy projektů jsou ještě odvážnější. V případě Canberry se například hovoří rovnou o metru, přesněji o systému Capital Metro.
Plány na vybudování nového systému tramvají začaly získávat reálnou podobu po roce 2012. Stavba první trati by měla začít ještě letos a provoz by měl být zahájen v roce 2019. Výstavba i provoz budou probíhat na základě projektu PPP (public private partnership). O kontrakt se ucházela čtyři konsorcia. V každém z nich pak byl „zaháčkován“ jiný výrobce budoucích vozidel, konkrétně zde mezi sebou bojovaly společnosti Bombardier, Alstom, Siemens a CAF. Dne 1. 2. 2016 bylo oznámeno, že vítězem tendru se stalo konsorcium Canberra Metro, v němž jako dodavatel tramvají figuruje CAF.
První tramvajová linka by měla mít 12 km (13 zastávek) a propojovat by měla město v severojižním směru od Hibberson Street v části Gungahlin ke konečné na Rudd Street v centru města. Nadále je pak předmětem hodnocení také možnost prodloužení trati o 3,2 km na úseku v centru města, kde se zvažuje provoz bez vrchního napájení. Rozvoj tramvajové sítě v dlouhodobém horizontu by měl zabrat celkem čtvrt století. Během 25 let by měly tramvaje propojit všechny významné cíle ve městě a v nejbližším okolí.
Španělský výrobce CAF, který se v minulosti ucházel například na Slovensku o dodávku tramvají do Košic, patří mezi významné výrobce kolejových vozidel. Jeho tramvaje jezdí ve Španělsku, Německu, Brazílii, Spojených státech, Francii, Velké Británii, Maďarsku, Srbsku, Švédsku a na Tchaj-wanu. Nicméně na Slovensku jeho 100% nízkopodlažní tramvaje nezaujaly, a tak další zemí, která rozšíří výše uvedený seznam, bude Austrálie. Do metropole země zamíří celkem 14 pětičlánkových tramvají řady URBOS o délce 33 m, a to v obousměrném provedení s čtyřmi dveřmi na každé straně vozidla. Dodávky vozidel by měly být zahájeny koncem roku 2017. Pokud bude dodatečně rozhodnuto o realizaci výše zmiňovaného prodloužení skrze centrum, budou tramvaj navíc dodatečně vybaveny i bateriemi pro provoz bez trolejového vedení. Doplňme, že součástí kontraktu je také údržba vozidel na dobu 20 let.