Dopravní podnik města Brna spustil provoz městské plnicí stanice na stlačený zemní plyn (CNG), kterou však nebudou využívat jeho autobusy, ale externí zákazníci. Jedná se o nejmodernější a zároveň nejrychlejší plničku v Brně. Sloužit bude nejen široké veřejnosti, ale i městským firmám. Ty si vozy na CNG pořizují především z ekologických a úsporných důvodů. „Jsem velmi rád, že město Brno ve spolupráci s Dopravním podnikem, úspěšně pokračuje v projektu plynofikace a nyní jej zpřístupňuje také široké veřejnosti a městským firmám. Stlačeným zemním plynem plní svá vozidla nejen Městská policie Brno, ale také Brněnské komunikace či pohřební a hřbitovní služby. Věřím, že do budoucna se přidají i další subjekty a tímto krokem nejen uspoří, ale také přispějí k ochraně životního prostředí,“ uvedl primátor města Brna Petr Vokřál.
Zkušenosti s plničkou DPMB má už Městská policie Brno. Strážníci doposud 12 aut na CNG „tankovali“ v areálu vozovny Slatina. Pro jejich služební vozy teď bude k dispozici právě nový stojan městské plnicí stanice. „Díky vstřícnosti Dopravního podniku ušetříme dvě koruny na každém kilogramu u jednotlivých automobilů. I díky tomu klesají náklady na provoz až o třetinu oproti klasickým motorům. V letošním roce by se nám mělo tankování CNG vyplatit ještě mnohem více. Přibližně v dubnu očekáváme dodávku čtyř nových služebních aut na tento pohon. Otevření nové plničky je proto významnou událostí i pro nás,“ poznamenal Bohumil Šimek, ředitel MP Brno.
Kupovat stlačený zemní plyn od Dopravního podniku se vyplatí. Jeden kilogram vyjde u samoobslužného stojanu na 24,80 Kč. „Otevření plničky je pro DPMB zcela novým momentem. Sice už třetím subjektům služby, jako například opravy nebo lakování vozidel, nabízíme. Teď ale cílíme na mnohem větší počet lidí. Otevření městské plnicí stanice na CNG je taky dalším krokem v projektu plynofikace, kterou jsme zahájili na začátku roku 2014. A logickým využitím velkokapacitní plničky,“ popsal Miloš Havránek, generální ředitel DPMB.
K plnění vozidel slouží jeden výdejní stojan se dvěma pistolemi. Jedna je určena pro osobní automobily, druhá s větším průměrem pro nákladní auta. Celá stanice je samoobslužná. Pokud by nastal nějaký problém. Jsou zákazníkům k dispozici tři telefonní čísla, na kterých jim pomůže pověřený pracovník dopravního podniku. Stejně jednoduché je i placení. Zákazníci mají dvě možnosti: CNG kartou nebo klasickou platební kartu.
Celá plnicí stanice DPMB je jedinečná v rámci střední Evropy. Do provozu byla uvedena na podzim roku 2014. Tři stojany v areálu DPMB byly určeny primárně pro CNG autobusy. Teď je stanice zpřístupněna i dalším odběratelům, a to díky čtvrtému stojanu mimo areál DPMB. Plnicí stanice je navíc jako jediná v České republice napojena na distribuční vysokotlakou plynárenskou soustavu. Zásobní kapacitu plynu tvoří svazek tlakových lahví. Tlak v nich neklesá, tak jako u jiných plniček. Je tedy zaručeno, že při plnění dalších aut nedochází k časovým prodlevám.
Zajímavé technické údaje o plnicí stanici CNG:
• naplní až 20 automobilů za hodinu, plnění jednoho osobního auta trvá v průměru 3 minuty;
• pracovní tlak na výstupu z výdejní pistole je 200 – 250 bar;
• je vybavena třemi vzduchem chlazenými kompresorovými jednotkami kanadské výroby IMW COMPACT dodané z Vancouveru;
• zásobní kapacitu CNG tvoří svazek tlakových lahví o objemu 5 600 litrů, pro pracovní tlak 250 bar;
• použitý plynoměr je jediný svého druhu v České republice, váží 250 kilogramů.
TZ DPMB