Menu

Siemens a polský Newag dodají metro do bulharské Sofie

Vozidla Siemens Inspiro pro Sofii budou vybavena pantografy pro odběr proudu z vrchního vedení. (zdroj: Siemens AG)
Vozidla Siemens Inspiro pro Sofii budou vybavena pantografy pro odběr proudu z vrchního vedení. (zdroj: Siemens AG)
Stáhnout PDF
Nezařazené
17. 03. 2016 16:10
Redakce
1 minuta čtení

Siemens Inspiro – aktuální modelová řada metra pod značkou Siemensu – si našla dalšího zákazníka. Tentokrát je jím bulharské hlavní město Sofie, které 15. 3. 2016 potvrdilo, že jednotky Inspiro budou obsluhovat třetí trasu sofijské podzemky, jejíž výstavba probíhá.

Vozidla Siemens Inspiro pro Sofii budou vybavena pantografy pro odběr proudu z vrchního vedení. (zdroj: Siemens AG)

Budování metra v Sofii bylo zahájeno po dlouhých přípravách v roce 1978. S ohledem na těžkosti bulharského hospodářství a v souvislosti s objevením řady archeologických nalezišť během hloubení a ražení tunelů se ale stavba první trasy metra výrazně protáhla. Plánovány byly původně tři trasy o celkové délce 52 km se 47 stanicemi, když se však 28. ledna 1998 – tedy po dvaceti letech od zahájení výstavby – otevírala první část metra, bylo do provozu uvedeno jenom 5 stanic. Dnes jich má hlavní město Bulharska k dispozici 34 a celková délka metra činí 39 km, přičemž od roku 2012 je v provozu také druhá trasa metra. Třetí trasa metra začala být budována v roce 2014 a spojovat má jihozápad města se severovýchodem. Postaveno mělo být původně 19 stanic, z nichž 8 mělo být nadzemních, přičemž projekt metra vypracovala česká společnost Metroprojekt Praha.  Výstavba ale byla rozdělena na více etap a momentálně probíhají práce jen na té první, jež zahrnuje stavbu jen 8km úseku s osmi stanicemi.  

V lednu 2015 byl vypsán tendr na dodávky nových vlaků a zabezpečovacího zařízení pro třetí trasu metra, konkrétně se mělo jednat o 20 třívozových vlaků, které mají být řešeny jako plně automatické (bez strojvůdce), takže ve stanicích metra nebudou chybět typické prosklené zástěny s dveřmi otevírajícími se po příjezdu metra. O kontrakt se ucházely dvě firmy – španělský CAF a německý Siemens. Vítězem bylo zvoleno konsorcium firem Siemens a Newag, tedy stejný tandem, který uspěl v roce 2011 ve vůbec první zakázce na vozy Inspiro pro varšavské metro (35 šestivozových vlaků). Výrobu podvozků zajistí závod Siemensu v rakouském Grazu, hrubá stavba článků poté bude pocházet z továrny ve Vídni a finální kompletace proběhne v polském Newagu v jižním Polsku (ve městě Nowy Sącz).

Celková hodnota kontraktu činí 140 mil. €, přičemž 70 % nákladů bude hradit Evropská unie. Dodávky by měly být ukončeny do roku 2019, kdy se předpokládá uvedení nové trasy metra do provozu. Siemens dodá pro vozidla také veškeré elektronické vybavení a kompletní zabezpečovací systém pro celou trasu. Zajímavostí je, že soupravy budou vybaveny stanovištěm strojvůdce na obou koncích i přesto, že provoz metra má být plně automatický. Ve výbavě vlaků nebude chybět klimatizace a zvláštností bude rovněž napájení pomocí pantografu na střeše vlaku. Kontrakt předpokládá, že město bude moct v případě zájmu využít opci na dodávku dalších až 10 souprav.     

 

 

Podobné články