Autobusy a trolejbusy byly až do závěru roku 2015 jedinými prostředky veřejné dopravy, které jste mohli použít v bezmála desetimiliónovém městě Čching-tao (anglicky Qingdao) na východě Číny pro přepravu po městě. Jeden z největších přístavů na světě ovšem doplnit v uplynulých měsících nabídku o další druhy dopravních prostředků – závěrem roku 2015 byla spuštěna první trasa metra a počátkem roku 2016 se přidala i první tramvajová trať.
O dynamickém rozvoji metra v Číně jsme na našich webových stránkách již hovořili. U tramvají panuje situace obdobná, byť i s městem Čching-tao můžeme nyní napočítat tramvajových provozů v obrovské Číně jenom 8. Dalších 70 se však momentálně staví nebo je plánováno. Čching-tao je z hlediska českého čtenáře velice zajímavé, protože zde byly do provozu nasazeny tramvaje s označením ForCity 27T, které konstrukčně vycházejí z pražských tramvají škoda 15 T ForCity Alfa.
Škoda Transportation podepsala strategickou spolupráci na čínském trhu s firmou CSR Qingdao Sifang Co. Ltd (jedním z největších výrobců kolejových vozidel v Číně) v roce 2012. Nejdůležitější z podepsaných kontraktů (k uzavření smlouvy došlo v červnu 2013) zahrnuje licenční výrobu tramvají Škoda 15 T ForCity Alfa na dobu deseti let. První vůz byl smontován v Číně na počátku roku 2014, šlo však o vozidlo, které bylo na první pohled takřka k nerozeznání od vozů vyráběných v ČR pro Prahu, neboť pocházelo z komponentů dovezených z ČR. Už o rok později ale čínský partner představil modifikaci tohoto vozidla, pro nějž bylo užito označení 27T. Velká část konstrukčních dílů je identická s vozy ForCity Alfa v Praze, došlo však zároveň k instalaci zařízení pro pojezd vozidla na úsecích bez trolejového vedení, které je řešeno na bázi palivových článků, tedy s vodíkovým pohonem. Tramvaje 27T se na první pohled kromě designu liší také svým obousměrným provedením, větší šířkou (2 650 mm) a větší délkou (o téměř 4 m, přesněji 3 790 mm, tj. celková délka 35 200 mm). Kapacita tramvaje činí 380 cestujících, z toho 60 sedících. Výška interiéru byla snížena na 2 225 mm.
V Čching-tao začala výstavba první tramvajové trati o délce 8,77 km s 12 zastávkami v roce 2014 a první oficiální zkušební jízda pro pozvané hosty se konala 18. 12. 2015, od 5. 2. 2016 se pak v rámci zkušebního provozu mohli s tramvajemi svézt i cestující. Zahájení provozu na normálněrozchodné trati se pak uskutečnilo až 5. 3. 2016. Pro provoz bylo pořízeno celkem 7 vozů 27T, které jsou deponovány ve vozovně v blízkosti zastávky Wang Lu. Tramvajová trať je v téměř celé délce řešena na samostatném tělese, což umožňuje jízdu vozidel rychlostí až 70 km/h. Pouze cca 400m úsek je veden v kontaktu s ostatní dopravou. Trasu zvládnou tramvaje urazit během 30 minut, přičemž linka je obsluhována v časech mezi 6.30 a 20.30. Trolejové vedení (s napětím 750 V DC) je zavěšeno jenom na části trasy, na zbylých úsecích využívá tramvaj pohonu z palivových článků. Naplnění vozidla vodíkem pro další jízdu je možné v průběhu 3 minut.
Doplňme, že město Čching-tao toužilo po tramvajích již v minulosti. Doloženy jsou plány z 20. let 20. století i pozdější projekty z let 1938–40. K výstavbě však – mj. kvůli složitým terénním podmínkám – nedošlo. Nynější tramvajovou linku by měly v blízké budoucnosti doplnit další dvě, čemuž již odpovídá i rozlehlý areál vozovny.