Poprvé v historii si budou moci cestující v Praze zakoupit jízdenku v tramvajích bezkontaktní platební kartou. Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) ve spolupráci s firmou Mikroelektronika, MasterCard a ČSOB spustí od 12. dubna 2016 zkušební provoz na tramvajové lince č. 22.
Od úterý 12. 4. 2016 si budou moci cestující sami vyzkoušet moderní způsob nákupu jízdenek a Praha se tak připojí k dalším českým městům jako je Liberec, Plzeň a Brno, kde nákup jízdenek bezkontaktními kartami už existuje.
Během ročního pilotního provozu budou terminály umístěny ve dvou tramvajích 15T na lince č. 22 vedoucí z Bílé Hory na Nádraží Hostivař. Prodejní automaty dodá zdarma firma Mikroelektronika. SIM karty, které jsou potřebné k validaci bankovních karet, dodá ČSOB a zároveň bude během zkušebního období hradit jejich provoz. Cestující si tak budou moci pořídit jízdenku snadno a rychle pouhým přiložením své platební karty MasterCard či Visa k prodejnímu terminálu.
„Jsem přesvědčena, že se tato služba osvědčí už během pilotního provozu a rychle budou přibývat další tramvaje, kde si půjde koupit jízdenku tímto způsobem. Dlouhodobě se velmi intenzivně zabýváme konceptem Smart City a tato služba do toho skvěle zapadá. Praha se sice nestane chytrým městem jen díky možnosti bezkontaktně platit za lístek v tramvaji, ale je to jedna z mnoha věcí, která díky využití moderních technologií zpříjemní a zjednoduší lidem život ve městě,“ řekla Adriana Krnáčová, primátorka hl. m. Prahy.
„Žijeme v 21. století, platba kartou je dnes již naprosto přirozená záležitost. Proto není žádný důvod, aby tuto možnost neměli i cestující v pražské MHD. Budu prosazovat a intenzivně hledat řešení, aby nezůstalo jen u pilotního projektu, ale možnost zaplatit jízdní doklad kartou se stala v brzké době běžnou součástí nabídky Dopravního podniku,“ řekl náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).
„DPP se snaží neustále zjednodušovat cestování městskou hromadnou dopravou obyvatelům i návštěvníkům Prahy včetně zahraničních turistů. Jsme si vědomi toho, že automaty na prodej jízdenek nejsou umístěny v každé zastávce a že cestující často na tramvaj spěchají a nemají čas si jízdenku zakoupit. Po možnosti zakoupit jízdenku formou SMS je toto další způsob, jak jim vyjít vstříc,“ řekl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel DPP.
Dopravní podnik nasadí na soupravy vždy 3 jízdenkové automaty s možností bezkontaktní platby, a to u vstupu prvními, třetími a pátými dveřmi. Cestující mají na výběr jak ze základní jízdenky za 24 Kč, 32 Kč, celodenní za 110 Kč, tak i zlevněné pro děti i seniory za 12 Kč, 16 Kč a 55 Kč. Jízdenka se z automatu vytiskne již označená, tudíž dále není třeba jízdenku označovat. Při jedné transakci lze vždy zakoupit pouze jednu jízdenku.
Každá tramvaj s možností bezkontaktní platby za jízdné bude viditelně označena samolepkou umístěnou na každých dveřích soupravy. Pilotní projekt je naplánován na 1 rok, poté se bude projekt vyhodnocovat a rozhodovat o případném rozšíření na všechny tramvaje. Pokud se nový způsob nákupu jízdenek osvědčí, dojde ještě během zkušebního období k rozšíření prodejních terminálů do všech moderních tramvají 15T linky č. 18. V případě funkčního a bezproblémového pilotního provozu plánuje DPP plošné zavedení moderního způsobu nákupu jízdenek v ostatních pražských tramvajích
„Věříme, že cestující v Praze bezhotovostní platby v tramvajích ocení a budou je hojně využívat. Při realizaci řešení v pražské MHD těžíme ze svých dosavadních bohatých zkušeností, které jsme získali na mnoha místech České republiky. Tento způsob odbavení cestujících je jedním z řešení, jež dopravcům nabízíme a které do budoucna může zcela změnit možnosti cestování veřejnou dopravou – zejména z pohledu cestujících. Řešení umíme provozovat v různých modelech odbavení, jako je variabilní jízdné, check-in/check-out nebo časové kupóny a jsme připraveni poskytnout Dopravnímu podniku i platformu, která umožní i tzv. virtualizaci jízdenek, takže cestující už při koupi lístku nedostane vytištěnou jízdenku,“ řekl Jan Kubíček, manažer Rozvoje obchodu s třetími stranami ČSOB.
„Podle výsledků našeho průzkumu je právě doprava jedním z míst, kde lidé chtějí nejčastěji využívat bezkontaktní platební kartu. Po projektech v dalších městech České republiky jsem rád, že se nyní připojuje i Praha. Věříme, že pilotní provoz bude úspěšný, a proto bychom chtěli bezkontaktní placení zavádět dále. Jsme připraveni na platební kartě uvést i předplatní časové kupóny nebo zavést digitální kupóny v mobilní aplikaci,“ dodal Miroslav Lukeš, generální ředitel MasterCard pro ČR, SR a Rakousko.