Dlouhodobý projekt tramvajové rychlodráhy v ruském Petrohradě dostal zelenou. Tzv. rychlá tramvaj byla projektována v Petrohradě ještě v období existence SSSR, nikdy ale nebyla v pravém slova smyslu realizována. Znovu se o ní začalo hovořit na prahu druhého desetiletí 21. století. V listopadu 2011 dokonce došlo k podpisu memoranda o spolupráci mezi Petrohradem a společnostmi Alstom a Transmash. Ty měly společnými silami zajistit konzultační a projekční činnost pro modernizaci části rozsáhlé kolejové sítě tak, aby plnila standardy rychlé tramvaje. Počítalo se i s tím, že pro nový systém budou použity nové tramvaje, a to na bázi upraveného typu Alstom Citadis, jenž by se vyráběl přímo v Rusku. Z tohoto plánu ale nakonec sešlo.
Dne 11. 4. 2016 ale bylo potvrzeno, že Petrohrad vybral zhotovitele plánovaného systému, kterým se stala společnost „Transportnaja Koncessionnaja Kompanya“ (Транспортная Концессионная Компания), která zahrnuje společnosti Lider Group a LSR Group. Vítězná firma by měla zajistit výstavbu a provoz rychlé sítě tramvají, přičemž koncese jí byla udělena na dobu 30 let. Podpis smlouvy se očekává během jednoho měsíce.
Koncesionář má modernizovat (a následně provozovat) současné tramvajové linky č. 8 a 64 a úsek Prospekt nastavnikov – Bolšaja Porokhovskaja, který obsluhují linky č. 7, 10 a 30. Součástí kontraktu je také výstavba nové vozovny (na Industrialnem prospektu), která by měla pojmout celkem 25 vozidel, z nichž 20 bude pětičlánkových a 5 tříčlánkových. Předpokládá se, že vítězem kontraktu na nová vozidla by mohla být společnost Stadler Minsk, která, jak už název napovídá, sídlí v Bělorusku.
Práce na projektu by měly zabrat dle odhadů 30 měsíců a spolknout by měly okolo 6,5 miliard rublů. Město má přispět na stavbu částkou 1,3 mld. rublů. Předpokládá se, že během 30 let by měl koncesionář získat z provozu 22,4 mld. rublů (při celkových nákladech 33,7 mld. rublů), přičemž město bude na provoz přispívat.