Praha se rozhodla, že otestuje v tramvajích možnost instalace automatů na jízdenky, u nichž je možné realizovat platbu pomocí bezkontaktní platební karty. Systém, který je v západních zemích i v jiných státech střední Evropy poměrně obvyklý, si cestu do ČR razí postupně. Navíc s určitými omezeními, protože jedinou možností platby je právě bezkontaktní karta.
Představení projektu v Praze se konalo dne 11. 4. 2016 a v současné době je systém nainstalován pouze ve dvou vozech Škoda 15 T ForCity Alfa ev. č. 9307 a 9324. Obě tramvaje jsou nasazovány výhradně na linku číslo 22, která projíždí centrem města. Na skutečnost, že lze jízdenky zakoupit až v tramvaji pomocí karty, upozorňují cestující nálepky na dveřích.
Pilotní projekt provozu s malými automaty s tiskárnou, jež dodala společnost Mikroelektronika, by měl běžet rok. Kromě dvou vozů na lince č. 22 by měly v dohledné době přibýt automaty také ve vozech nasazovaných na linku č. 18.
Dosud měli možnost cestující platit v Praze bezkontaktně v automatech na vybraných zastávkách (například Hlavní nádraží nebo Národní třída). V rozšiřování počtu jízdenkových automatů na zastávkách, které tento způsob platby umožňují, Praha průběžně pokračuje. Celkem bylo již vysoutěženo 620 automatů, které budou funkcí bezkontaktních plateb vybaveny.
Od 25. 4. 2016 se pak automaty umožňující platbu bezkontaktní kartou objevily také v autobusech pražského DP, konkrétně ve vozech nasazovaných na lince č. 119 k Letišti Václava Havla. Oproti tramvajím je však v autobusech použit jiný systém, který umožňuje pouze volbu mezi standardní a zlevněnou jízdenkou, přičemž cena je shodná s cenou doplňkového prodeje jízdenek u řidiče (tedy 40/20 Kč). Ve své podstatě jde tedy pouze o rozšíření možnosti nákupu jízdenky z doplňkového prodeje bezkontaktní platební kartou.
Připomeňme, že bezkontaktní platby umožňuje plošně ve všech dopravních prostředcích už od loňského roku Plzeň. V Ostravě by mělo být možné od poloviny roku rovněž platit bezkontaktně, jízdní doklad však bude nahrán přímo na platební kartě. Podobně je tento projekt testován i v Olomouckém kraji, kde lze dokonce nahrát na platební kartu i dlouhodobou jízdenku.
Bližší informace nejen o provozu tramvají s automatem, ale obecně o dodávkách tramvají Škoda 15 T ForCity Alfa pro Prahu v roce 2015 přineseme v podrobném článku v čísle 2/2016, jehož přípravy nyní finišují.