V českých výběrových řízeních stále platí, že se na design vozidel příliš nedbá. Dopravci o možnostech úprav barevného řešení neuvažují, ať již v oblasti exteriéru či interiéru. Často se tak stává, že v ulicích měst jsou vidět vozidla, jejichž barevné řešení vychází pouze ze záměru unifikace, ale nijak nerespektuje křivky vozidla. V ulicích českých a slovenských měst tak můžeme spatřit nejrůznější nevkusné vlnky na vozidlech doplněné o šedošedé interiéry. Náročnější zákazníci ze západní Evropy ovšem přistupují k této problematice odlišně. Ve výběrových řízeních nezřídka požadují návrhy barevného řešení zpracované průmyslovým designérem, případně si vyhrazují právo o finální podobě jednat.
Proto je vcelku běžnou záležitostí u zahraničních výrobců, že disponují vlastními designovými centry, které umožňují zákazníkům ve spolupráci s pracovníky firmy zvolit nejen barevné řešení exteriéru, ale i interiéru, umístění klimatizací, madel, sedadel atp. Velmi známé a průkopnické v tomto směru bylo design centrum společnosti EvoBus v Mannheimu. Možnost vidět „svůj“ autobus přesně tak, jak si jej o několik měsíců dopravce převezme z rukou výrobce, využívají místní soukromí dopravci i DP běžně.
V souvislosti s výstavbou nového závodu společnosti Solaris Bus & Coach v polském Bolechowě vznikla také nová administrativní budova, která v sobě rovněž skrývá zasedací místnost s designovým centrem. Podobně jako v případě autobusů značek Mercedes-Benz a Setra si tak mohou nyní i zákazníci Solarisu ověřit, jak by mohl jejich autobus vypadat a získat povědomí o konkrétním řešení vozidla (a možnostech vozidel, neboť ne každé přání je s ohledem na schválené dispozice vozidel možné).
Projekt netradičního centra vznikl ve spolupráci výrobce a poznaňské univerzity. K ovládání je určena zpravidla dvojice pracovníků firmy, přičemž zajímavostí je možnost využití speciálních virtuálních brýlí. Ty vás doslova přenesou do interiéru autobusu a vy se tak můžete rozhlédnout stejně, jako byste stáli uvnitř vozidla.
Pro potřeby zákazníků designové centrum funguje již od loňského roku, odborní novináři se mohli s jeho funkcí seznámit v rámci oslav 20. výročí firmy v květnu 2016. Kromě barevného řešení interiéru a exteriéru je možné volit střešní nástavby, klimatizace (řidiče i cestujících), nebo se podívat na vozidlo v průřezu („kabriolet“) nebo v různých úhlech. Jedná se tedy o další zajímavou službu zákazníkům, kterou, doufejme, se rozhodnou někdy využít také čeští provozovatelé.