Čtvrté největší město Ukrajiny – Dnipro – by se mělo konečně dočkat dostavby metra. Pokud vám název města nic neříká, vězte, že se jedná o sídlo, které bylo ještě do května letošního roku známé světu jako Dněpropetrovsk. V rámci dekomunizace ale došlo letos k jeho přejmenování.
Systém metra v Dnipru, z nějž prozatím existuje jen torzo o délce 7,1 km se šesti stanicemi, by se měl dočkat prodloužení dále do centra města, a to o tři stanice, čímž by měla délka vzrůst na 11,82 km. Kontrakt na dostavbu byl podepsán slavnostně 28. 7. 2016 se společností Limak z Turecka. Ta s cenou 224 mil. € porazila další účastníky z Ukrajiny, Itálie a Číny. Financování výstavby má být zajištěno především pomocí půjček. Celkem 152 mil. € poskytne Evropská banka pro rekonstrukci a rozvoj, další část pak zaplatí Evropská investiční banka. Obě instituce schválily poskytnutí půjček městu ještě před zahájením nepokojů na Ukrajině (konkrétně v letech 2012 a 2013).
Výstavba nového úseku s raženými tunely by měla začít oficiálně již 20. 9. 2016. Kompletně by měla být trať otevřena do pěti let, společnost Limak ovšem uvedla, že by ráda dokončila výstavbu již o rok dříve. Prodloužení má vést jihovýchodním směrem od konečné na vlakovém nádraží (Vakzalna) dál do centra města, kde mají vzniknout stanice Teatralna, Tsentralna a Muzejna. Stanice Tsentralna by měla být zprovozněna jako první, neboť se očekává její větší využití ze strany cestujících. Dnes dopravu na tomto úseku zajišťuje páteřní tramvajová linka č. 1, jejíž spoje jsou zpravidla přetížené.
To se nedá říct o současném systému metra. To začalo být budováno v roce 1982 a jeho výstavba se protáhla až do konce roku 1995. První cestující svezly jednotky řady 81-71 dne 29. 12. 1995. Od té doby se však nepodařilo metro prodloužit ani zahájit výstavbu některé z dalších plánovaných tras. Finální provedení s pouhými šesti stanicemi nemělo žádné logické ukončení. Původní účel návozu pracovníků do průmyslové zóny se vytratil s uzavřením výrobních závodů v oblasti. Zatímco v roce 1995 přepravilo metro okolo 18,2 mil. cestujících, v roce 2013 šlo již u pouhých 7,51 mil. cestujících. Pro srovnání můžeme uvést, že stejný počet cestujících zvládne síť pražského metra přepravit v průměru za zhruba 4,5 dne. S ohledem na propad počtu cestujících se původní pětivozové soupravy zkrátily jen na třívozové a prodloužily se intervaly (až na 17 minut). V mimošpičkových časech není v některých stanicích výjimkou, že se v nich nachází více pracovníků metra než cestujících.
Město opakovaně usilovalo o dostavbu metra o další tři stanice. Z toho nyní bude těžit i společnost Limak, protože se vítězstvím v tendru dostala ke stavbě, která je v případě stanic již ve značně pokročilém stádiu, byť zakonzervovaném. Výstavba stanic byla po přerušení v roce 2009 znovu obnovena v roce 2011, vzápětí se ale opět zastavila. V červnu 2014 podepsal prezident Ukrajiny Petr Porošenko příslib financování dostavby metra, město však zrušilo soutěž na zhotovitele stavby. Teprve další kolo tendru bylo úspěšné, a tak mohl primátor Dnipra Boris Filatov konečně rozdávat dne 28. 7. 2016 úsměvy novinářům.