Menu

„Škoda 9 Tr loď“

Původní zadní čelo trolejbusu Škoda 9 Tr směřuje směrem k přídi lodi. (foto: Libor Hinčica)
Původní zadní čelo trolejbusu Škoda 9 Tr směřuje směrem k přídi lodi. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
30. 07. 2016 08:38
Redakce
2 minuty čtení

V dnešním článku se podíváme na poněkud méně tradiční využití částí vyřazeného trolejbusu Škoda 9 Tr, a to konkrétně do ukrajinského města Ternopil. Zde se nachází rozsáhlá trolejbusová síť, která v uplynulých letech prošla modernizací v podobě nákupu starších trolejbusů Škoda 14 a 15 Tr z České republiky a ze Slovenska a která se dočkala výstavby několika nových úseků (další trať je nyní ve výstavbě). Jedná se zároveň o jedno z posledních tří měst na Ukrajině (nebudeme-li počítat města na Krymu), kde je možné se v pravidelném provozu svézt s vozy Škoda 9 Tr, byť jsou k dispozici již jen poslední dva vozy, které jsou nasazovány jen sporadicky.

Původní zadní čelo trolejbusu Škoda 9 Tr směřuje směrem k přídi lodi. (foto: Libor Hinčica)

Nás však bude zajímat trolejbus, který již byl vyřazen a který se dočkal netradičního využití jako kabina pro kapitána lodi, jež je nasazována na okružní plavby po místní přehradní nádrži (ta byla postavena v 50. letech na místech původního rozlehlého rybníka). Ternopil, ač po válce těžce poškozený, je dnes významným městem oblasti s řadou opečovávaných historických památek, v nichž je možné spatřovat otisky nesnadné historie města (Ternopil byl dříve součástí Polska, později Rakouska, následně Ruska, poté opět Rakouska, resp. Rakouska-Uherska a po první světové válce patřil Polsku, než byl po útoku na Polsko začleněn pod Sovětský svaz). Jednou z dochovaných památek je také místní zámek na březích nádrže, která je důležitou rekreační oblastí, jež plynule přechází do pečlivě udržovaného parku (po hrázi je vedena rušná silnice, po níž jezdí také trolejbusy).

Původní přední čelo naopak směřuje k zádi lodi. (foto: Libor Hinčica)

Zpestření výletu či rychlejší přesun mezi břehy umožňují dvě lodě, jež jsou provozovány přímo místním Dopravním podnikem (tedy podobně jako u nás lodní doprava na Brněnské přehradě). Lodě buď plutí od zámku na protější břeh k pláži, nebo jen vykonávají okružní plavbu (zpravidla ve večerních hodinách, kdy je už pláž opuštěná a přístaviště zde bez lidí). Na jedná ze dvou lodí, jež má dopravce k dispozici, zaujme zájemce o veřejnou dopravu na první pohled netradiční využití čel z trolejbusu Škoda 9 Tr. S největší pravděpodobností se bude jednat o čela původní vozu Škoda 9 TrH29 ev. č. 076 z roku 1982, který byl postupně po svém vyřazení rozebírán v areálu vozovny trolejbusů. Přibližně v téže době (v r. 2006) bylo zapotřebí rekonstruovat na jedné z lodí kabinu pro kapitána lodi, neboť původní se již nacházela v havarijním stavu.

Pohled na krytou palubu. (foto: Libor Hinčica)

Připomeňme, že loď byla vyrobena už v roce 1963 (výrobcem byl běloruský podnik Bobrujskyj sudoremontnyj zavod) a nese výrobní číslo 30 (v letech 1963–68 sloužila loď na řece Dněstr u města Zališčiki, teprve poté zamířila do Ternopilu). Jako vhodná levná konstrukce pro vytvoření nové kabiny byla zvolena právě čela z vyřazeného vozu Škoda 9 Tr, resp. jejich vrchní část. Ta byla upravena a osazena na loď tak, že původní zadní čelo směřuje k přídi lodi a přední čelo naopak k zádi. Zájemce se znalostí vozů Škoda 9 Tr si nemůže tohoto zajímavého technického řešení nevšimnout a místní fanoušci dopravy se svou „Škodou 9 Tr lodí“ rádi chlubí.

Loď s netradiční kabinou kapitána postavenou za využití čel trolejbusu Škoda 9 Tr. (foto: Libor Hinčica)

Projížďka po přehradě je rozhodně zajímavým zážitkem nabízejícím krásný výhled na město, jež dříve bývalo součástí stejné monarchie, jako dnešní Česká republika. Sedět můžete buďto na vrchní nekryté palubě nebo na spodní kryté palubě s dřevěnými lavicemi podél stěn.

Plavba na lodi je zajímavým zpestřením návštěvy města. (foto: Libor Hinčica)

 

 

Podobné články