Menu

Dočká se italská Pescara konečně trolejbusů?

Původně měly v systému sloužit trolejbusy postavené na platformě autobusů Phileas z Nizozemska. (zdroj: Wikipedia.org)
Původně měly v systému sloužit trolejbusy postavené na platformě autobusů Phileas z Nizozemska. (zdroj: Wikipedia.org)
Stáhnout PDF
Nezařazené
15. 08. 2016 07:59
Redakce
2 minuty čtení

Italské město Pescara by se mohlo konečně dočkat spuštění svého trolejbusového systému. Ten je rozestavěný od roku 2009 a jeho dokončení zabránil mj. krach společnosti APTS, která byla vybrána coby dodavatel trolejbusů.

Původně měly v systému sloužit trolejbusy postavené na platformě autobusů Phileas z Nizozemska. (zdroj: Wikipedia.org)

Pescara leží na břehu Jaderského moře přibližně v polovině Apeninského poloostrova. Ve městě dnes žije okolo 120 000 obyvatel, kteří musejí při využití MHD spoléhat na služby autobusů. V minulosti přitom ve městě již trolejbusová doprava jezdila, jednalo se ovšem o historický systém v podobě meziměstské linky do Castellamare Adriatico, který fungoval jen v letech 1903–04. Na rozdíl od dalších italských měst se do Pescary trolejbusy později již nevrátily a úlohu městské dopravy suplovaly vozy úzkorozchodné elektrické dráhy (s rozchodem 950 mm) Pescara – Penne, která byla v provozu v letech 1929–1963 (městský úsek však fungoval jen v letech 1934–60). Teprve s příchodem nového tisíciletí se začalo hovořit o možnosti vybudování trolejbusové tratě. Ta měla vzniknout právě v části trasy bývalé železnice, konkrétně na úseku Pescara – Montesilvano (stejně jako v letech 1903–04 by šlo tedy o trať meziměstskou). Předpokládalo se vytvoření moderního systému na bázi BRT (Bus Rapid Transit), který by měl vyhrazeny vlastní silniční pruhy a měl i automatické vedení vozidel. Linka měla být dlouhá osm kilometrů a pro její obsluhu bylo v první fázi objednáno pouze 6 vozidel.

Vítězem tendru na výstavbu se stala v květnu 2007 společnost Balfour Beatty Rail SpA, samotná stavba začala na konci roku 2009 a v roce 2011 se na trati prezentovalo první z objednaných vozidel. Stavba poté pokračovala dále, a byť se dostala do skluzu, podařilo se v roce 2014 konečně namontovat i trakční vedení. Trasa je dnes prakticky sjízdná (reklamovány – a zatím neodstraněny – byly jen vybrané stavební nedostatky, například výšky chodníků), trolejbusy na ni ovšem nevyjely. Objednaná vozidla totiž nebyla dodána.

Trolejbusy měla dodat holandská společnost APTS (Advanced Public Transport Systems), která se soustředila na výrobu vozidel svébytného designu a konstrukčního řešení, které byly určeny pro nasazení v BRT systémech. Založena byla v roce 1998 za účasti několika společností (Berkhof Jonckheere Groep, Bombardier, BOVA a SIMAC) a jejím nejznámějším výrobkem se stalo vozidlo s obchodním jménem Phileas, které si našlo cestu na linky MHD například v Nizozemsku nebo ve Francii. Základní model představoval 18m hybridní autobus, na který navázaly tříčlánkové vozy o délkách 24 m a 26,5 m. V Pescaře se měl poprvé objevit také trolejbus, který byl vyvíjen ve spolupráci se společností Vossloh Kiepe. Jenomže nakonec vše skončilo jen u prototypu. Firma APTS se (mj. vinou kontraktu pro Pescaru, ale i kvůli dalším prodělečným zakázkám ve Francii) dostala do finančních obtíží, které dne 25. 11. 2014 vedly k ukončení činnosti firmy, v níž měly v dané době podíl společnosti Berkhof Jonckheere Groep (70 %), Simac (18 %) a Bombardier (12 %).  

Vizualizace trolejbusu Phileas na trati v Pescaře. Holandský producent ovšem vozidla nakonec nedodal. (zdroj: Wikipedia.org)

Díky tomu se Pescara trolejbusů nedočkala. Osmikilometrová dokončená trolejbusová trať zůstala bez vozidel a hrozilo, že přijde i o dotaci, která byla na její stavbu dána ze strany EU. Vyhrazený pruh pro trolejbusy si mezitím rychle oblíbili cyklisté a pěší. V Pescaře dokonce vznikla iniciativa, která žádá, aby osmikilometrová trať zůstala určena jen pro volnočasové aktivity. Město ovšem na svém zasedání koncem července potvrdilo, že od konce roku 2016 začne konečně úsek městské dopravě sloužit. Nikoli však trolejbusům – na trasu by měly vyrazit hybridní autobusy, jež by měly zkrátit dobu cestování mezi Pescarou a Montesilvanem zhruba na třetinu v porovnání se současným stavem a na jejichž koupi by si rádo město vzalo půjčku.  

Neznamená to však, že by město rezignovalo na plán zavedení trolejbusů. Pouze si uvědomilo, že vozidel od firmy APTS (ani jiné adekvátní náhrady) se nedočká, a tak se rozhodlo spor se společností ukončit a uzavřít novou smlouvu s firmou Alpic. Ta byla v původní soutěži na výstavbu systému z roku 2007 se svou nabídkou druhá. Nyní má Alpic za úkol zajistit dodání nových vozidel pro dokončený první úsek, ale také pro druhou etapu výstavby, kterou bude stavebně realizovat. Druhá etapa by měla přinést prodloužení trolejbusové trati západním směrem k letišti a v jižním směru do města Francavilla al Mare. Rozšíření dosud nefunkční sítě trolejbusů přitom bylo schváleno již v prosinci 2015. Dodání prvních trolejbusů se očekává v horizontu dvou let. Od roku 2018 by se tak Pescara mohla konečně dočkat trolejbusů, kterým vedení města i přes těžkosti posledních let stále fandí. Ostatně jde přece o moderní a ekologický dopravní prostředek.    

Podobné články