Hlavní město Ukrajiny uvedlo dne 15. 8. 2016 do provozu první z tramvají PESA Fokstrot. Ta je součástí desetikusové zakázky, kterou město přidělilo polskému výrobci PESA Bydgoszcz na jaře letošního roku.
Tramvaje PESA Fokstrot patří do skupiny vozidel PESA TWIST, jejich konfigurace však vychází z požadavků moskevského DP, který objednal v roce 2013 celkem 120 těchto vozidel. Vinou pádu rublu a ruské ekonomiky se dodávky tramvají pro hlavní město Ruské federace zastavily po vyhotovení 60 vozů. V polském výrobním závodě však byly již rozpracovány další kusy. Jeden z nich byl následně upraven dle požadavků ukrajinského Kyjeva a na podzim 2015 zamířil na dlouhodobé zkoušky do ukrajinské metropole. Po ukončení zkoušek na jaře letošního roku byla tramvaj několik týdnů odstavena ve vozovně rychlodráhy na pravém břehu Dněpru a čekala na vydání potřebných povolení pro provoz s cestujícími.
Poprvé se na linku s pasažéry vydal vůz pod ev. č. 751 dne 15. 8. 2016. Vůz je určen zejména pro obsluhu linky číslo 3 kyjevské tramvajové rychlodráhy. Při výjezdech a zátazích z/do vozovny se pak objevuje i na lince číslo 2.
Dalších devět vozů stejného provedení by měl Kyjev obdržet podle původní smlouvy do konce roku 2016. Podmínkou kontraktu ovšem je, že platby za vozidla budou realizovány ještě před jejich dodáním, takže skutečný objem dodávek bude záviset na možnostech dopravce financovat tramvaje, z nichž jedna vychází na cca 31 mil. Kč.
Mezitím se ovšem ledy hnuly také v Rusku. V červenci 2016 potvrdil šéf závodu Uralvagonzavod (UVZ), že by mělo „brzy“ dojít k obnovení dodávek tramvají PESA Fokstrot do Moskvy, na nichž UVZ participuje. Konkrétní termín ovšem prozatím nebyl sdělen. Mimoto Moskva hodlá vypsat nový tendr na celkem 150 tříčlánkových vozů, který ovšem bude svou povahou umožňovat pouze účast firem z Euroasijského ekonomického svazu (tedy z Běloruska, Ruské federace, Kazachstánu, Arménie a Kyrgyzstánu).