Včera jsme se podívali do Krakova v souvislosti s projížďkou papeže Františka tramvají PESA 2014N, dnes se do královského polského města podíváme znovu, tentokrát se ovšem zaměříme na autobusovou flotilu. Ta se dočkala obnovy v podobě nákupu celkem 60 autobusů Solaris Urbino 12 .
Všechny nové autobusy byly do města dodány ještě před Světovými dny mládeže, takže účastníci této pompézní akce organizované katolickou církví se mohli při projížďkách městem už svézt i novými autobusy, které byly dodány v dieselovém provedení (EURO 6 s motory DAF) a odpovídají již nové generaci autobusů od Solarisu (New Urbino). Ve výbavě autobusů nechybí klimatizace salónu cestujících, sedadla s potahem dle vzoru MPK Kraków, nebo USB porty pro nabíjení mobilních zařízení. Samozřejmostí je také kamerový systém a moderní informační systém s LCD obrazovkami. Každý z autobusů je rovněž vybaven automatem na výdej jízdenek, v nichž je možné platit jak hotovostí (mincemi), tak platební kartou.
Technickou zajímavostí autobusů je rekuperace. Dieselové autobusy sice nemohou přeměnit kinetickou energii zpět na naftu, ale mohou ji stejně jako trolejbusy či elektrobusy proměnit na elektřinu. Toho využívá i šedesátka vozů pro Krakov, která disponuje superkondenzátory, jež mohou energii pojmout. Elektrická energie uložená v zásobnících se pak používá například na osvětlení vozu či na provoz znehodnocovačů. Výsledkem tohoto řešení je snížení spotřeby paliva. Další vymožeností, které si cestující patrně nevšimne, je systém počítání pasažérů u všech dveří (a to opět u všech 60 vozů).
Celková hodnota zakázky (která byla smluvně uzavřena dne 4. 2. 2016) na nákup nových autobusů činí přes 1 mld. Kč. Kromě 60 dvanáctimetrových autobusů zahrnuje také 20 elektrobusů, 12 vozů s hybridním pohonem, a 15 menších vozů kategorie midibus. Celkem tedy město získá od Solarisu 107 autobusů (a 12 jízdenkových automatů), na jejichž financování se bude podílet Evropská unie v rámci Regionálního operačního programu Malopolska (na období let 2014–2020).