V posledních letech začaly na Ukrajinu mířit ojeté trolejbusy i z jiných zemí než jen z ČR a SR (podrobně jsme o ex-českých a slovenských trolejbusech na Ukrajině psali v čísle 1/2016). Výčet to přitom není zrovna zanedbatelný: město Kramatorsk ležící v Donbasu má ve svém inventáři od letošního roku dva vozy ze švýcarského Winterthuru, a to typu Mercedes-Benz O405GTZ. Město Luck ležící v západní části Ukrajiny disponuje od listopadu 2015 ex-gdyňskými trolejbusy typu Mercedes-Benz O405NE (1 ks), Jelcz/PNTKM M121E (1 ks) a Jelcz/PNTKM 120MT (1 ks) a ještě předtím pořídilo 17 ojetých vozy z Lublinu (15 ks Jelcz/KPNA PR110E, 1 ks MPK/Jelcz M121M EKO-BUS a 1 ks MPK/Jelcz 120MTE). Město Mariupol pro změnu letos získalo z německého Solingenu hned 11 trolejbusů typu MAN SL 172 HO a na úpatí Karpat ležící město Černivci získalo v letech 2012–2013 pět vozů typu Den Oudsten B88/Volvo B10M-58E z nizozemského Arnhemu.
Na tomto seznamu nakupujících zřejmě přibude i Ivano-Frankivsk. Do tohoto města, které je vzdálené zhruba 160 km od Lvova mírným jihovýchodním směrem, totiž v průběhu několika letních týdnů postupně dorazilo osm článkových vozidel ze Salzburgu. Rakouské město pokračuje v obnově svého vozového parku, když vyřazuje svá nejstarší vozidla, která má, a ukrajinští provozovatelé trolejbusů se mu jeví jako vhodní zákazníci pro jejich odkup.
Salzburg se konkrétně zbavuje typů GE 112 M 16 a NGT 204 M 16, kterých bylo v minulosti vyrobeno několik desítek kusů. Za výrobce vozů prvního uvedeného typu je uváděna společnost Gräf & Stift, nicméně máme-li být přesní, v době, kdy jejich výroba probíhala, tj. přibližně v polovině 80. let, nesla společnost název ÖAF-Gräf & Stift AG, a to díky tomu, že ji vlastnil podnik Österreichische Automobil Fabriks-AG. I vozy druhého uvedeného typu, vyrobené v první polovině 90. let, jsou se společností Gräf & Stift svazovány, nicméně se ještě u nich dodává jméno koncernu MAN. Je tomu tak proto, že na konci 80. let koncern MAN společnost Gräf & Stift převzal a její značku ještě nějakou dobu využíval.
Do Ivano-Frankivska, se kterým salzburský DP zahájil svého času jednání, zamířily vysokopodlažní vozy typu GE 112 M 16 ev. č. 208, 209, 221, 224, 225 a nízkopodlažní vozy typu NGT 204 M 16 ev. č. 230, 235, 240. Všechny jmenované byly vyřazeny až letos. Na východ zamířily v létě ještě vozy ev. č. 222 a 227 (typ GE 112 M 16), avšak ne na Ukrajinu, nýbrž do rumunského města Mediaș.
Vozy byly po svém příjezdu do Ivano-Frankivska skládány na dvůr vozovny. Následně přijeli tři pracovníci salzburského dopravního podniku (SLB), aby vozidla zkontrolovali a zjistili jejich funkčnost vzhledem k tamním podmínkám a provedli zaškolení personálu. Po pětidenním pobytu se pak Rakušané vydali na cestu zpět. Vozidla, z nichž se některá dokonce v ulicích ukrajinského města nakrátko objevila, již přitom nepatří SLB, ale jsou nyní v rukou prostředníka, přičemž o tom, zda budou vůbec vozy městem Ivano-Frankivksk, které je vlastníkem dopravního podniku KP Elektroavtotranz, ve kterém pracuje zhruba 300 lidí, odebrány, nebo zda nakonec nezamíří do jiné destinace, rozhodne výběrové řízení. To na konci srpna t. r. vyhlásila městská rada Ivano-Frankivska a jeho předmětem je pořízení až 18 ojetých vozů z Evropské unie.
Těchto 18 vozů, na jejichž nákup bylo vyčleněno 10,180 mil. hřiven (cca 10 mil. Kč), bylo rozčleněno do čtyř kategorií, ve kterých jmenovitě figuruje:
- 5 článkových trolejbusů MAN nebo jejich ekvivalentů v celkové hodnotě 2,5 mil. hřiven (tj. 1 ks za 500 tisíc hřiven),
- 5 článkových nízkopodlažních trolejbusů MAN nebo jejich ekvivalentů v celkové hodnotě 3,25 mil. hřiven (tj. 1 ks za 650 tisíc hřiven),
- 5 trolejbusů Škoda 14Tr nebo jejich ekvivalentů v celkové hodnotě 2,75 mil. hřiven (tj. 1 ks za 550 tisíc hřiven),
- 3 trolejbusy Škoda 15Tr nebo jejich ekvivalentů v celkové hodnotě 1,68 mil. hřiven (tj. 1 ks za 560 tisíc hřiven).
Obálky s nabídkami mají být otevírány 1. listopadu 2016. S ohledem na pojetí soutěže tedy není jisté, zda ojetiny z Rakouska v Ivano-Frankivsku zůstanou, a pokud ano, v jakém počtu. Každopádně ex-salzburské trolejbusy nejsou dle názoru oslovených pracovníků vozovny zrovna nejlepším výběrem, jelikož pro ně nemá podnik vhodné podmínky, a stejně tak není známo, jak by byly řešeny složitější závady na vozech, zvláště když jsou finanční prostředky dopravního podniku velmi omezené. Na druhou stranu by mohly vozy díky své pokrokovější technologii dobře sloužit pracovníkům podniku jako vhodný zaučovací předstupeň k novým vozidlům vybaveným současnými technologiemi, která mají být pořízena díky úvěru z Evropské banky pro obnovu a rozvoj, o který si Ivano-Frankivsk zažádal a jehož schválení očekává ještě do konce tohoto roku. Celkem chce Ivano-Frankivsk získat až 40 nových trolejbusů, kterými by nahradil stávající přestárlý vozový park. Ten je momentálně tvořen vozy značek Škoda, JUMZ a LAZ, jmenovitě se jedná o typy:
- 14Tr02 – 3 ks,
- 14Tr02/6 – 14 ks,
- 14Tr03 – 2 ks,
- 14Tr06 – 4 ks,
- 14Tr07 – 4 ks,
- 14Tr10/6 – 1 ks,
- 15Tr13/6M – 1 ks,
- LAZ E183D1 – 5 ks,
- JUMZ T1 – 1 ks
- JUMZ T2 – 3 ks,
- JUMZ T1P – 2 ks.
Ve výsledku má tedy KP Elektroavtotranz 40 trolejbusů. Mimoto má podnik ještě jeden služební vůz (typu KTG-1), tři věžky a také několik málo autobusů, kterými doplňuje síť trolejbusů. V Ivano-Frankivsku se stejně jako kdekoli jinde na Ukrajině hojně uplatňují maršrutky, tudíž role klasických autobusů je zde opravdu spíše doplňková.
V pracovních dnech dosahuje momentální výprava až 35 trolejbusů, v neděli a o svátcích však klesá k 18 vozům. Kromě přestárlého vozového parku bojuje dopravce i se zastaralou infrastrukturou a lokálně i se špatnými silničními komunikacemi. To vše dohromady mu komplikuje zajišťování plynulého provozu trolejbusů, i přesto se však KP Elektroavtotranz nevzdává svých plánů nejen na obnovu vozového parku, ale i na další rozšiřování trolejbusové sítě, která momentálně dosahuje nějakých 60 km délky. Ze současných 10 provozovaných trolejbusových linek je v neděli, byť i s jedním nasazeným vozidlem, provozováno 9 z nich, což svědčí o tom, že zájem na zachování trolejbusového provozu existuje. Níže již dáme přednost obrazovému materiálu. Pro schéma tamní sítě viz zde.
Text a foto: Vít Hinčica