Veletrh IAA v Hannoveru včera uzavřel své brány pro návštěvníky, a tak přichází čas na zpracování velkého množství materiálů, které byly na veletrhu nashromážděny. Výhodou pro náš časopis je, že se soustředíme pouze na vozidla hromadné dopravy, která představují jen část prezentací na IAA, neboť nejvíce místa tradičně mají užitkové vozy. Nejzajímavějším exemplářům veletrhu se chceme věnovat v samostatných článcích v tištěné verzi časopisu, některé jiné zajímavé produkty, například nový Evadys od Iveca nebo koncept elektrobusu SOR, jsme již představili stručně i zde na webu, takže se jim již opakovaně věnovat nebudeme.
Polský Solaris, který si převzal cenu za nejlepší městský autobus (Bus of the Year 2017), přivezl na veletrh autobusy, které před novináři odhalil již v květnu v rámci svého 20. výročí, takže ani těm se věnovat nebudeme, a rovněž Future Busu od Mercedesu, o kterém jsme hovořili již na webu a který získá prostor i v tištěné podobě časopisu, nebudeme dávat více prostoru. Také MAN, Volvo či Scania, jako další z velkých hráčů na trhu, si zaslouží svou vlastní prezentaci, takže o jejich novinkách budeme informovat samostatně (nebo jsme již alespoň částečně informovali zde na webu). Tento příspěvek tedy berte jen jako stručné představení vybrané části vystavených vozidel.
Obecně vzato byl veletrh IAA v Hannoveru opět velkolepý. Mezi autobusovými značkami demonstrovali svou sílu především tradiční němečtí výrobci EvoBus a MAN (Neoplan), byť jejich prezentace samozřejmě byla větší zejména díky truckům, jejichž výrobě se v rámci různých značek svých koncernů věnují. Navíc MAN je dnes jednou součástí se skupinou VW, která na stánek MAN Truck & Bus plynule navazovala, což velkolepý dojem ze stánku ještě více umocňovalo. Je samozřejmě jasné, že se chtějí výrobci na veletrhu prezentovat v co nejlepším světle a svou prezentací ohromit, ostatně veletrhy dnes již nejsou místem, kde se uskutečňují prodeje, ale právě místem pro ukázku pozice na trhu, v některých případech je už ale na zváženou, zda není styl prezentace až příliš okázalý a pro danou situaci i nadbytečný.
Cena některých stánků musí být astronomická a efekt úžasu, který se dostaví po příchodu k některým stánkům, může působit na dnešního člověka asi stejně, jako musel v 18. století působit na rolníka příchod do nově vysvěceného barokního kostela. Barokní kostely, pokud přežily nespočet válek, jež se kolem nich prohnaly, ovšem stojí dodnes. Stánky veletrhu IAA ale přece jen na počátku října 2016 zase zmizí.
Stejně, jako nabízí IAA opulentní stánky, nabízí i jejich chudší příbuzné, které ovšem na veletrh tohoto formátu nezapadají už vůbec. Snaha účastnit se veletrhu za každou cenu může být někdy kontraproduktivní, pokud výrobci současně nehodlají do prezentace i odpovídajícím způsobem investovat. Zejména zahraniční hosté a kolegové novináři se pak o vozidlech těchto značek poněkud s despektem vyjadřují jako o „garážových producentech“, protože je zřejmé, že se nejedná o silné hráče na trhu. Ještě zásadnějším problémem ovšem je, když na zahraniční veletrh vyrazí jako zástupci lidé, z nichž někteří ovládají jen mateřský jazyk nebo jen jeden cizí, a nadto špatně.
Dalším neduhem, který se týkal bohužel i některých českých zástupců, byl například špatný anglický překlad prvků cílících na procházející návštěvníky nebo nezvládnuté výstupy v rámci tiskových konferencí. Takové detaily zbytečně srážejí úroveň jinak povedených stánků.
Autobusům byla na veletrhu – pomineme-li „sdružené prezentace“ autobusů a užitkových vozů – vyhrazena zejména hala č. 11. Zde se mohli návštěvníci seznámit s novými produkty zástupců z Evropy, Asie ale i Ameriky. Opravdovou bombou z pohledu českého návštěvníka byl pochopitelně koncept elektrobusu SOR, na své si ale přišli fanoušci také dalších značek.
Samotná vystoupení výrobců v rámci tiskových prezentací bohužel působila tak, že se všichni mezi sebou dohodli na tom, jak budou o svých novinkách referovat. Ať už jste navštívili jakékoli z vystoupení pro novináře, doslechli jste se v podstatě vždy totéž – základními hesly byly ekologie, udržitelnost a úspora. Pakliže se některý producent ukázal na veletrhu s elektrobusem (a nebylo jich na hannoverském výstavišti málo), pak přibylo ještě heslo elektromobilita. Převratné změny v konstrukci vozů se ovšem poměrně logicky nedaly očekávat. Zázračná baterie pro elektrobusy prozatím k dispozici není a motory EURO 6 už dalšími vylepšeními neprocházejí, a tak jediné změny mohou přicházet jen s novými typy vozidel.
Zajímavým prvkem řady prezentací městských autobusů bylo řešení prostranství nástupu do vozidel, kdy se výrobci nezřídka nechali inspirovat autobusovými zastávkami. Nutno dodat, že většina těchto „zastávek“ měla sice jednoduché, ale zároveň velmi zajímavé architektonické řešení, které by slušelo jistě i reálným městským ulicím, nicméně veřejnému prostoru se u nás stále moc pozornosti nedostává, takže těžko očekávat, že by si některý z českých návštěvníků odnesl inspiraci i v tomto směru. Velmi odvážně byla řešena prezentace MAN Truck & Bus. U městského elektrobusu postaveného na platformě článkového modelu Lion’s City nechyběl skutečný trávník, jehož údržba v prostorách šedivé haly jistě nebyla jednoduchá, zvlášť, když zelený pás potkával stejný osud jako skutečný trávník v blízkosti zastávek, tedy že si přes něj lidé zkracovali cestu… Jednalo se však o zajímavý prvek, který bezprostřední okolí provoněl, za což si MAN jistě zaslouží pochvalu. Níže se ještě můžete na fotografiích podívat na několik vystavených vozů.