Je to již více než rok, co společnost Ekova Electric představila dvojici prototypů 12m nízkopodlažních elektrobusů, které nesou obchodní jméno Ekova Electron. Od té doby prošly oba vozy nejrůznějšími náročnými zkouškami, nicméně v provozu s cestujícími se u nás doposud neobjevily.
Neznamená to však, že by Electrony své cestující již nevozily. S ohledem na strategické partnerství na německém a švédském trhu dodala ostravská firma v roce 2016 svá vozidla do těchto zemí, přičemž šlo o elektrobusy v provedení sólo (12m) a článkové (18m), 100% nízkopodlažní i částečně nízkopodlažní (LE) a v různých konfiguracích akumulátorů.
V České republice se elektrobusy prezentovaly na nejrůznějších veletrzích (naposledy v listopadu na Czechbusu) a dalších vybraných akcích. Nyní se druhý prototyp, interně značený jako EBB2 (fakticky byl však tento vůz představen a dokončen jako první a hovorově je pro odlišení označován jako „hnědý prototyp“), chystá na zahájení zkušebních jízd v síti ostravského DP. Přípravy na uvedení vozidla do služeb DPO probíhají již od prosince 2016. Nejdůležitější změny bylo zapotřebí provést v oblasti informačního a odbavovacího systému, který musel být přizpůsoben požadavkům dopravce. Zahájení zkoušek se očekává v únoru 2017, přičemž by měly trvat zhruba měsíc. O nasazení na konkrétní linky není prozatím rozhodnuto, lze však předpokládat, že by se mohl vůz objevit na linkách čísel 38 a 52, kde nyní DP Ostrava nasazuje své elektrobusy SOR EBN 10,5 a na kterých v minulosti testoval i elektrobusy jiných výrobců (BYD, AMZ Kutno).
Elektrobusům Ekova Electron se podrobně věnujeme v aktuálním vydání časopisu Československý Dopravák 5/2016, kde je publikována rozsáhlá pasáž v sekci „Technika“. Pokud vás zajímají bližší technické podrobnosti k vozidlům (prototypům i sériovým vozům), vznik celého projektu či geneze pojmenování Electron, dovolíme se vás odkázat na tento příspěvek. Na našem youtube kanálu se pak můžete podívat na prezentační video ze zkušebních jízd v okolí Ostravy.