V čísle 5/2016 věnujeme článek novému provedení autobusu Urbino od polského Solarisu. Konkrétně se jedná o model s délkou 10,5 m, který je ve výrobním programu novinkou, jež nahrazuje původní variantu s délkou 10 m. Nový produkt, který byl vystaven i na pražském Czechbusu v listopadu 2016, si již našel své první zákazníky.
Tři autobusy by měl do svého vozového parku zařadit rakouský Postbus, druhým provozovatelem pak bude polská firma PUK Komorniki Sp. z .o. o., jež si objednala dvě Nová Urbina 10,5 (a navíc ještě 6 dvanáctimetrových vozů).
Verze o délce 10,5 m zažila premiéru na veletrhu v polských Kielcích na podzim 2016. Její konstrukce vychází z 12m modelu, u něhož došlo ke zkrácení rozvoru mezi nápravami z 5 900 mm na 4 450 mm. Díly pro kompletaci obou délkových provedení jsou až na několik kusů prakticky identické.
Rakouský Postbus (konkrétně Postbus Lienz v Tyrolsku) se rozhodl zakoupit verzi s motorem DAF PACCAR MX-11 o výkonu 240 kW. Vozidla budou mít uspořádání dveří 1-2-0 a nabídnout celkem 26 míst k sezení. Oproti tomu polská firma PUK Komorniki si koupí vozy s uspořádáním dveří 2-2-0 s 23 místy k sezení a s motory Cummins ISB6.7. 250B o výkonu 186 kW. Autobusy by měly začít v Polsku sloužit na podzim letošního roku. Hodí se dodat, že pro Solaris se jedná u dopravce PUK Komorniki o první významnou zakázku. V případě rakouského Postbusu by mělo k dodávce autobusů o délce 10,5 m dojít již v březnu 2017. Autobusy budou zakoupeny v rámci velkého kontraktu na až 288 vozů (různých provedení), který Postbus se Solarisem podepsal v roce 2015. Doposud bylo z této rámcové smlouvy pořízeno 32 vozů.