(Aktualizováno 11.10. 2017 v 17:25)Dne 10. 10. 2017 se uskutečnila první zkušební jízda na nové trolejbusové trati v ulici Prosecké v Praze. Trolejbus typu SOR TNB 12 (ACUMARIO), který pražskému DP zapůjčil výrobce SOR Libchavy, byl dne 9. 10. 2017 převezen z Brna (kde probíhal do konce července jeho zkušební provoz) do metropole a hned následující den – v úterý 10. 10. 2017 – se účastnil první zkušební jízdy.
Pomineme-li jízdy na agregát a trolejbusovou stopu v areálu střešovického muzea městské hromadné dopravy, jedná se o první jízdu trolejbusu v Praze po 45 letech, kdy byl jejich provoz v noci z 15. na 16. 10. 1972 ukončen.
Nová trať v ulici Prosecké bude sloužit pro otestování technologie, kterou pražský DP nazývá jako „dynamicky nabíjený elektrobus“. Fakticky se jedná o obdobu tzv. parciálního trolejbusu, tedy trolejbusu, který zvládá část své trasy absolvovat mimo trolejové vedení. Zatímco obvykle parciální trolejbusy jezdí delší část své trasy pod trolejí a kratší část na baterie, v Praze tomu bude opačně. Chybějící kilowatthodiny elektrické energie budou trolejbusy získávat během pauzování na konečné u Palmovky, kde vznikla nabíjecí stopa. Ostatně i samotný vůz ACUMARIO (SOR TNB 12) byl původně zamýšlen jako klasický parciální trolejbus a před předáním do Prahy na něm nebyly prováděny žádné úpravy (například zvýšení počtu baterií).
První fáze zkoušek
Trolejbus sjel Proseckou ulici nejprve ve směru k Palmovce. Tato jízda z garáží v Klíčov ovšem byla provedena na baterie. Po otočení přes Palmovku se vydal k zastávce Kundratka, kde začíná trolejové vedení. Zde se v 10:16 dotkl trolejbus poprvé troleje. První pokus o natrolejení přitom nevyšel – na silnicích prozatím chybí vodicí čáry pro řidiče, které by mu pomáhaly určit, kde přesně má zastavit. Řidič tedy mírně změnil pozici a na druhý pokus se již trolejí bez obtíží dotkl. Poté popojel pár desítek metrů přímo do zastávky Kundratka, kde se nachází další stříška pro natrolejení. I zde se uskutečnila natrolejovací zkouška. Následně trolejbus pomalou rychlostí vystoupal k zastávce Kelerka, do níž dojel v 10:51. Cestu mu znepříjemnil nakrátko pouze nákladní automobil, který se odstavil do jízdního pruhu trolejbusu kvůli zajištění nakládky kontejneru. Po pár minutách se však trolejbus dal znovu do pohybu a dojel do cílové stanice. Na nedaleké křižovatce se mohl – již v režimu jízdy na baterie – otočit a proces se opakoval pro cestu dolů. Poté si trolejbus jízdu ještě jednou zopakoval, tentokrát však již v provozní rychlosti. Po celou dobu zkoušek byla přítomná řada pracovníků pražského DP, kteří dohlíželi na průjezd trolejbusových sběračů po nově vybudované trati.
Po skončení této fáze zkoušek se trolejbus vydal (opět na baterie) k zastávce Palmovka, kde byla otestována nabíjecí stopa, která funguje pouze pro statické nabíjení. Trolejbus se zde setkal s prototypem elektrobusu SOR ENS 12, který si pražský DP zapůjčil na testování od společnosti SOR Libchavy a který by se měl objevit na lince číslo 109. V tomto případě by mělo jít o první nasazení nového typu elektrobusu od SORu do provozu s cestujícími. Po chvíli nabíjení odjel trolejbus do garáží Klíčov.
Text: Libor Hinčica