Menu

V Praze vyjel po 45 letech trolejbus

Dne 10. 10. 2017, krátce po čtvrt na jedenáct dopoledne, urazil v Praze své první metry trolejbus. (foto: Libor Hinčica)
Dne 10. 10. 2017, krátce po čtvrt na jedenáct dopoledne, urazil v Praze své první metry trolejbus. (foto: Libor Hinčica)
Stáhnout PDF
Nezařazené
10. 10. 2017 08:37
Redakce
1 minuta čtení

(Aktualizováno 11.10. 2017 v 17:25)Dne 10. 10. 2017 se uskutečnila první zkušební jízda na nové trolejbusové trati v ulici Prosecké v Praze. Trolejbus typu SOR TNB 12 (ACUMARIO), který pražskému DP zapůjčil výrobce SOR Libchavy, byl dne 9. 10. 2017 převezen z Brna (kde probíhal do konce července jeho zkušební provoz) do metropole a hned následující den – v úterý 10. 10. 2017 – se účastnil první zkušební jízdy.

Dne 10. 10. 2017, krátce po čtvrt na jedenáct dopoledne, urazil v Praze své první metry trolejbus. (foto: Libor Hinčica)

Pomineme-li jízdy na agregát a trolejbusovou stopu v areálu střešovického muzea městské hromadné dopravy, jedná se o první jízdu trolejbusu v Praze po 45 letech, kdy byl jejich provoz v noci z 15. na 16. 10. 1972 ukončen.

Symbol trolejbusu nechybí ani na zastávkách. (foto: Libor Hinčica)

Nová trať v ulici Prosecké bude sloužit pro otestování technologie, kterou pražský DP nazývá jako „dynamicky nabíjený elektrobus“. Fakticky se jedná o obdobu tzv. parciálního trolejbusu, tedy trolejbusu, který zvládá část své trasy absolvovat mimo trolejové vedení. Zatímco obvykle parciální trolejbusy jezdí delší část své trasy pod trolejí a kratší část na baterie, v Praze tomu bude opačně. Chybějící kilowatthodiny elektrické energie budou trolejbusy získávat během pauzování na konečné u Palmovky, kde vznikla nabíjecí stopa. Ostatně i samotný vůz ACUMARIO (SOR TNB 12) byl původně zamýšlen jako klasický parciální trolejbus a před předáním do Prahy na něm nebyly prováděny žádné úpravy (například zvýšení počtu baterií).

Snímek z prvního natrolejování dne 10. 10. 2017. (foto: Libor Hinčica)

První fáze zkoušek

Trolejbus sjel Proseckou ulici nejprve ve směru k Palmovce. Tato jízda z garáží v Klíčov ovšem byla provedena na baterie. Po otočení přes Palmovku se vydal k zastávce Kundratka, kde začíná trolejové vedení. Zde se v 10:16 dotkl trolejbus poprvé troleje. První pokus o natrolejení přitom nevyšel – na silnicích prozatím chybí vodicí čáry pro řidiče, které by mu pomáhaly určit, kde přesně má zastavit. Řidič tedy mírně změnil pozici a na druhý pokus se již trolejí bez obtíží dotkl. Poté popojel pár desítek metrů přímo do zastávky Kundratka, kde se nachází další stříška pro natrolejení. I zde se uskutečnila natrolejovací zkouška. Následně trolejbus pomalou rychlostí vystoupal k zastávce Kelerka, do níž dojel v 10:51. Cestu mu znepříjemnil nakrátko pouze nákladní automobil, který se odstavil do jízdního pruhu trolejbusu kvůli zajištění nakládky kontejneru. Po pár minutách se však trolejbus dal znovu do pohybu a dojel do cílové stanice. Na nedaleké křižovatce se mohl – již v režimu jízdy na baterie – otočit a proces se opakoval pro cestu dolů. Poté si trolejbus jízdu ještě jednou zopakoval, tentokrát však již v provozní rychlosti. Po celou dobu zkoušek byla přítomná řada pracovníků pražského DP, kteří dohlíželi na průjezd trolejbusových sběračů po nově vybudované trati.

Už jezdí! (foto: Libor Hinčica)

Po skončení této fáze zkoušek se trolejbus vydal (opět na baterie) k zastávce Palmovka, kde byla otestována nabíjecí stopa, která funguje pouze pro statické nabíjení. Trolejbus se zde setkal s prototypem elektrobusu SOR ENS 12, který si pražský DP zapůjčil na testování od společnosti SOR Libchavy a který by se měl objevit na lince číslo 109. V tomto případě by mělo jít o první nasazení nového typu elektrobusu od SORu do provozu s cestujícími. Po chvíli nabíjení odjel trolejbus do garáží Klíčov. 

Text: Libor Hinčica

Již s pražským ev. č. 9505 během zkoušek 11. 10. 2017. (foto: Ing. Petr Malinovský)

Podobné články