Po výrobě dvou prototypů elektrobusů SOR ENS 12, z nichž jeden si pronajal nyní pražský DP, byl zkompletován také první dieselový vůz postavený na platformě nové řady NS, konkrétně výchozí model SOR NS 12. Ten bude představen oficiálně již v tomto týdnu na veletrhu Busworld v belgickém Kortrijku.
První vůz SOR NS 12 má v porovnání s oběma prototypovými elektrobusy řadu odlišností patrných již na první pohled – jedná se zejména o absenci střešních plent, boční transparent zapuštěný do nadokenní části, palivovou nádrž a na zadním čele mřížku k motoru. Uspořádání komponentů odlišných od elektrobusů zároveň ovlivňuje řešení interiéru. U zadního čela tak nalezneme – s ohledem na umístění motorové věže – pouze trojici sedadel namísto pěti. V přední části naopak chybí jedno sedadlo nalevo od prvních dveří, neboť se zde nachází palivová nádrž. Celkově vůz nabízí 32 míst k sezení, z nichž 16 je řešeno jako bezbariérově přístupných.
Motor je u prototypu tradičně použit z produkce Iveca, konkrétně jde o model Tector s výkonem 210 kW. Převodovka je automatická šestistupňová výrobce ZF.
Blíže bychom si měli celou řadu SOR NS představit již v příštím čísle tištěného časopisu Československý Dopravák.
Libor Hinčica