Menu

Další české tramvaje do Seattlu nezamíří. Tendr vyhráli Španělé

Tramvaj Trio 121 pro americký Seattle během zkoušek v Ostravě. (foto: Libor Hinčica) 
Tramvaj Trio 121 pro americký Seattle během zkoušek v Ostravě. (foto: Libor Hinčica) 
Stáhnout PDF
Nezařazené
02. 10. 2017 12:52
Redakce
1 minuta čtení

Americký Seattle zahajoval svůj tramvajový provoz s českými tramvajemi od Inekonu. Ten nejprve dodal 3 vozy typu Trio 12, následně pak dalších sedm tramvají výrazně přepracovaného (byť designově identického) typu Trio 121. Firma měla šanci na základě opce dodat dalších až 19 tramvají. Z toho ale sešlo.

Tramvaj Trio 121 pro americký Seattle během zkoušek v Ostravě. (foto: Libor Hinčica) 

Ačkoli s tramvajemi z první dodávky panovala v Seattlu značná spokojenost, o těch vybavených bateriemi a novou výzbrojí již nebylo možné říct totéž. Pozdní dodávka vozidel způsobila oddálení zahájení provozu, za což výrobce dostal tučnou pokutu ve výši cca 1,5 mil. dolarů. I po zahájení provozu se však na tramvajích objevovaly další potíže, které musel výrobce na dálku řešit. Incident z 1. 3. 2017, kdy jeden z vozů (ev. č. 405) kvůli krátkodobé ztrátě přívodu elektrické energie z nízkonapěťové baterie ujel z jednoho z kopců na trati, aniž by bylo možné jej zastavit, vedl dokonce k úplnému přerušení tramvajového provozu na jedné ze dvou místních linek, přičemž znovu tramvaje vyjely na trať až 20. 3. 2017.

Dopravce se nakonec rozhodl, že další české tramvaje stejného typu již chtít nebude a vypsal výběrové řízení na dodávku 10 nových vozidel s opcí na dalších 10 tramvají. Vítězem se stala španělská společnost CAF, která by měla do města dodat tříčlánkové 100% nízkopodlažní vozy z rodiny URBOS. Celková hodnota kontraktu, která zahrnuje i dodávky vybraných náhradních dílů po dobu provozu, přesahuje 50 mil. dolarů. Tramvaje mají sloužit na budovaném prodloužení, jež má spojit přes centrum města dvě dnes oddělené tratě (First Hill Streetcar a South Lake Union). Podobně jako poslední vozidla od Inekonu budou i nové tramvaje od CAFu vybaveny systémem umožňujícím autonomní jízdu mimo trolejové vedení na části trasy. Výroba tramvají by měla probíhat z větší části na území USA v závodě společnosti CAF ve městě Elmira (ve státě New York).

Tramvaje od CAFu jezdí i v americkém Cincinnati. Toto město je známé svým

Kromě Seattlu uspěl CAF také v dalším americkém městě – Kansasu. Ten slouží jako reklama na moderní tramvajový provoz, neboť místní výsledky překročily i ty nejoptimističtější prognózy. Ke čtveřici vozů, které zde dodal CAF v minulosti, mají nyní přibýt další dvě tramvaje, které dopravce pořídí v rámci opce.

Libor Hinčica

Podobné články