Volvo Buses se v rámci veletrhu Busworld pochlubilo novým řešením svých elektrobusů, které nabízí pod obchodním jménem Volvo 7900 Electric, resp. Volvo 7900 A Electric v případě článkové verze. Ačkoli na první pohled se mezi sebou starší řešení s tím novým nijak neliší, zásadní změny se odehrály v oblasti baterií.
Doposud byly 12m elektrobusy od Volva vybaveny bateriemi s kapacitou elektrické energie 76 kWh, případně 100 kWh. U těchto baterií se předpokládala možnost rychlého nabíjení za využití vysokých nabíjecích proudů, přičemž bylo nezbytné vystavět nabíjecí stanice na konečných. Jednalo se tedy o typický elektrobus s průběžným nabíjením (Opportuniny Charging).
Nově Volvo přináší u svých elektrobusů řešení s bateriemi, jež mají podstatně větší kapacitu elektrické energie – 150 kWh, 200 kWh, anebo 250 kWh. U těchto vozidel se předpokládá, že bude použito primárně nabíjení pomalé, tedy s nižšími nabíjecími proudy. V takovém případě totiž částečně odpadají náklady na budování drahé nabíjecí infrastruktury (cena rychlonabíjecích stojanů se při započtení nákladů na výstavbu pohybuje okolo 7–10 mil. Kč), byť i nabíječky pro pomalé nabíjení nějaké finanční prostředky spolknou. Nabíjení principem Overnight Charging za využití standardizovaného nabíjecího kabelu (CCS; Combined Charging System) počítá s tím, že se budou vozidla dobíjet po skončení směny přes noc v garážích a případně mezi směnami při nasazení na dělené směny. Dojezdu vozidel je možné uzpůsobit oběhy na linkách tak, aby mohly elektrobusy zvládnout najet co nejvíce kilometrů.
Nadále samozřejmě Volvo bude nabízet i provedení pro rychlé nabíjení, které silně propagovalo doposud. Za využití nabíjecích stojanů bude možné nabíjet i nové řešení elektrobusů (vyjma provedení s bateriemi s kapacitou elektrické energie 250 kWh), výrobce však neuvádí, jak velký nabíjecí proud je v takovém případě možné použít bez toho, že by došlo k poškození baterií (zkrácení jejich životnosti). Příchod nového řešení elektrobusu od Volva je poněkud překvapením, protože doposud firma testovala a mezi zákazníky propagovala výhody průběžného nabíjení. Na druhé straně je zřejmé, že většina elektrobusů dodávaných momentálně v Evropě odpovídá vozidlům s delším kilometrickým dojezdem na jedno nabití. Německý MAN Truck & Bus například hodlá nabízet své elektrobusy pouze s tímto řešením. Volvo předpokládá, že své první elektrobusy nové generace nasadí do provozu koncem roku 2018.
Libor Hinčica