Menu

Další španělské tramvaje pro Švédsko a Belgii

Tramvaje CAF Urbos AXL slouží na lince č. 22 již v současné době. Na snímku vidíme vůz překonávat most za výchozí stanicí Ropsten, který překonává jeden z mnoho úzkých zálivů. (foto: Libor Hinčica) 
Tramvaje CAF Urbos AXL slouží na lince č. 22 již v současné době. Na snímku vidíme vůz překonávat most za výchozí stanicí Ropsten, který překonává jeden z mnoho úzkých zálivů. (foto: Libor Hinčica) 
Stáhnout PDF
Nezařazené
27. 10. 2017 16:58
Redakce
1 minuta čtení

Španělský výrobce CAF oznámil další zakázky na své tramvaje z rodiny Urbos. Nová vozidla by měla zamířit do Stockholmu a k dopravci De Lijn v Belgii, který hodlá vozidla nasadit do provozu v trojici tramvajových systémů. 

Tramvaje CAF Urbos AXL slouží na lince č. 22 již v současné době. Na snímku vidíme vůz překonávat most za výchozí stanicí Ropsten, který překonává jeden z mnoho úzkých zálivů. (foto: Libor Hinčica) 

Stockholm podepsal smlouvu na nové tramvaje s firmou CAF již v roce 2010, přičemž tehdy šlo o rámcovou smlouvu, v jejímž rámci bylo možné objednat až 136 vozů. První objednávka činila jen 15 vozidel, následně se přidalo dalších 7 vozů a v červenci letošního roku přišla objednávka na 8 tramvají. Nyní bylo potvrzeno, že CAF dodá do švédské metropole dalších 12 vozů za cca 37 mil. € (cca 969 mil. Kč), které by měly být dodány koncem roku 2019. Celkem tak bude ve Švédsku k vidění 42 tramvají CAF Urbos AXL.

Z uvedeného počtu 12 tramvají mají být 2 vozy koncipovány jako čtyřčlánkové a nasazeny by měly být na linku číslo 21, což je přestavěná bývalá železniční částečně jednokolejná trať známá jako Lidingöbanan. Tramvaje zde mají dopomoci posílit provoz. Zbylých 10 vozů bude pouze tříčlánkových a nasazeny mají být do provozu na linku číslo 22, známou jako Tvärbana. Tato linka projíždí velkou část Stockholmu a funguje jako napáječ pro trasy metra a příměstské železnice. Na její trase je možné obdivovat hned několik velkých umělých staveb, ať již budeme hovořit o mostech mezi jednotlivými ostrovy, nebo o tunelech, estakádách apod. Trasa je průběžně od roku 1999, kdy byl otevřen její první úsek, dále prodlužována. Posledního prodloužení o více než 600 m se dočkala dne 2. 10. 2017. Další úsek, pro nějž budou zapotřebí nyní objednávaná vozidla, by měl být uveden do provozu v roce 2021.

Vizualizace vozidel CAF Urbos 3 pro Belgii. (foto: CAF)

Až 146 tramvají pro Belgii

Jako vítěz výběrového řízení na dodávku 146 tramvají pro provozy ve městech Antverpy (66 vozů), Gent (18 vozů) a pro unikátní pobřežní tramvaj (Kusttram; 62 vozů) byl CAF vyhlášen již v loňském roce. K podpisu smlouvy s ním ale došlo až dne 25. 10. 2017. Důvodem byly vlekoucí se protesty ze strany jednoho z neúspěšných uchazečů – společnosti Bombardier, která dodala dopravci De Lijn předešlou generaci vozů (Flexity 2 v počtu 88 kusů). Protesty Bombardieru, který mj. hrál na notu redukce počtu zaměstnanců ve svém belgickém výrobním závodě, ale byly nakonec zamítnuty. Také tato smlouva je ovšem pojata jako rámcová. První potvrzená objednávka operuje s počtem „jen“ 48 tramvají.

Libor Hinčica

Podobné články