Běloruský Belkommunmaš si momentálně nemůže na nedostatek zakázek ze zahraničí stěžovat. Nedávno jsme například informovali o velké zakázce, kterou vyhrál v Oděse a kterou již začal plnit. Na počátku října 2017 získal menší kontrakt od města Chmelnyckyj, které leží na západě Ukrajiny. Tendru na dodání sedmi trolejbusů se zúčastnily další tři společnosti, z nichž se však jedna (Torhovyj Dim „LITAN“) nekvalifikovala. Belkommunmaš za jedno sólo vozidlo požadoval 4,77 mil. hřiven.
Toljatti bez trolejbusů?
Současně s tím však běloruský podnik zahájil další masivní dodávku vozidel, tentokrát do ruského města Toljatti, které leží v Samarské oblasti. Toljatti, proslulé především výrobou automobilů, disponuje trolejbusovou sítí od roku 1966, nicméně ta v minulosti narostla do poměrně velkých rozměrů a začal být problém ji udržovat. Od 90. let 20. století se proto začala postupně zkracovat a dnes je ve městě namísto cca 30 linek, které místní provoz pamatoval v dobách své největší slávy, provozováno pouze šest (2, 4, 7, 13, 14, 21). Ze tří existujících vozoven zmizely dvě, první roku 2004 a druhá roku 2015, a nemalý vozový park se spolu s tím smrskával, až začal registrovat méně než 100 vozidel, z nichž přitom až třetina zůstávala mimo provoz. Některé linky bylo nutné zrušit čistě z provozních důvodů, protože obvykle obsluhovaly závody, které přestaly po rozpadu SSSR fungovat, jinde ale bylo rušení vyvolané nedostatkem investic do provozu.
Spása na obzoru
Loni se vážně začalo diskutovat o tom, že trolejbusy ve městě zmizí. Od roku 2009 totiž bylo pořízeno jen 30 vozidel a vozidla koupená na počátku tohoto století, navíc v nevelkých počtech, již musela být vyřazována (kritickou situaci ve vozovém parku paradoxně zachraňovala, byť pochopitelně jen částečně, starší „ZiUčka“, která by si však už mohla říci o zasloužený důchod). Někteří místní proti zániku trolejbusů začali protestovat a letos se podařil malý zázrak. Bylo totiž vypsáno výběrové řízení na dodávku 40 vozidel, s financováním na leasing.
Zakázku vyhrála moskevská společnost PAO «TransFin-M», požadovala přitom 377 495 614 rublů, což je 9,437 mil. rublů na vozidlo neboli v přepočtu pouhých 3,576 mil. Kč! Cena je na světové poměry neobyčejně nízká, navíc v sobě zahrnuje i zisk pro leasingovou společnost.
Všech 40 vozů typu BKM-321 má být dodáno do počátku nového roku. První trolejbus opustil Minsk v úterý 26. 9. večer a do Toljatti dorazil dne 29. 9. ráno, přičemž jej hned následovaly 4 další vozy. Pracovníci místního provozovatele trolejbusů, kterým je MP «Tol’jattinskoje trollejbusnoje upravlenije», neskrývali dojetí, ostatně poslední měsíce se v podniku neřešilo nic jiného než dluhy a rušení.
Třebaže se původně uvažovalo o tom, že se objedná 80 vozů, muselo se město nemálo uskromnit, neboť na takovýto počet jednoduše nemá prostředky. Nicméně i 40 vozů je velký úspěch, takže se již plánuje obnova dvou zrušených trolejbusových linek. Prozatím se tedy zdá, že ještě několik let budou trolejbusy v Toljatti jezdit.
Text: Vít Hinčica
Titulní foto: «День города»