Novinka Iveca představená na veletrhu Busworld v Belgii v podobě plynového autobusu Iveco Crossway LE Natural Power vozí své první cestující. Do provozu nasadil jeden z prvních vyrobených vozů dopravce ČSAD Havířov, prozatím na desetidenní testování.
ČSAD Havířov (resp. skupina 3ČSAD) patří mezi největší provozovatele plynových autobusů u nás, a ačkoli tradičně dominovala v rámci flotily dopravce značka Karosa a později Irisbus (resp. Iveco), nakoupila skupina 3ČSAD v posledních letech velký počet plynových vozů s pohonem na CNG od výrobce SOR Libchavy. Důvodem byla mj. skutečnost, že Iveco standardní linkový autobus s pohonem na stlačený zemní plyn v nabídce nemělo. Zákazníkům bylo schopné nabídnout jen upravenou verzi 100% nízkopodlažního modelu Urbanway. To se nyní s příchodem plynového Crosswaye LE konečně mění.
ČSAD Havířov využilo možnosti si jako první v ČR autobus otestovat v ostrém provozu s cestujícími. Do provozu byl vůz poprvé nasazen dne 4. 11. 2017 a naposledy by měl vyjet dne 14. 11. 2017. Ačkoli jde v tomto konkrétním případě o vůz v konfiguraci pro městský provoz, byl autobus nasazen do linkové dopravy na linky č. 440, 441 a 442, které spojují Havířov s Ostravou. Z pohledu ČSAD Havířov ovšem takové testování s ohledem na charakter provozu na lince (velký počet zastávek připomínající spíše městskou dopravu) nepůsobí žádný problém a nepředpokládá se, že by došlo k výraznějšímu zkreslení srovnávacích údajů. S nasazením na linky MHD v Havířově dopravce v rámci testování nepočítá.
Libor Hinčica