Hlavní město Irska Dublin obdrželo dne 16. 11. 2017 první ze sedmi objednaných vozů Alstom Citadis o délce téměř 55 m, jež si město objednalo pro prodloužení své tramvajové linky Green Line ke konečné Cabra. Toto prodloužení o délce 5,9 km by mělo být otevřeno 9. 12. 2017. Nachází se na něm 13 zastávek a již od června 2017 na něm probíhají testy za využití vozidel ze stávající flotily dopravce.
V Dublinu tramvaje jezdily již mezi léty 1872–1949 (v blízkosti Dublinu pak přežíval kousek původního systému až do roku 1959). Znovu se o nich začalo vážně hovořit v roce 1994 a samotná stavba začala po nejrůznějších změnách v původním projektu v roce 2001. Následně došlo v roce 2004 k otevření obou nově postavených tratí. Linka Green Line začala sloužit cestujícím od 30. 6. 2004, Red Line pak od 26. 9. 2004. V letech 2009 a 2010 byly stávající tratě prodlouženy, další významné prodloužení by mělo být otevřeno právě letos v prosinci.
Tramvajový systém v Dublinu je považován za velmi úspěšný. Ročně tramvaje přepraví okolo 25 mil. pasažérů. Stejně jako celá řada dalších tramvajových provozů otevřených v nedávné minulosti je i ten v Dublinu spojen s tramvajemi Alstom Citadis. Pro zahájení provozu bylo původně pořízeno 26 vozů Citadis 301 délky cca 30 m (pro linku Red Line) a 14 vozů Citadis 401 o délce 40 m (pro trasu Green Line). Už od roku 2007 však začaly přestavby tramvají z trasy Red Line a jejich prodloužení o další dva články na délku 40 m. Vozový park byl takto do června 2008 naprosto unifikován. S ohledem na rostoucí poptávku i rozšíření sítě bylo objednáno a počátkem roku 2009 dodáno dalších 26 tramvají o délce 43 m s typovým označením Citadis 402. Poté již přišla v listopadu 2015 objednávka na dalších 7 vozů, ale tentokrát již v devítičlánkové verzi označené jako Citadis 502.
Devítičlánkové provedení svého slavného Citadisu Alstom původně ani neměl v nabídce, pro tendr v Dublinu ale takové vozidlo připravil. Dublin vynaloží za sedm tramvají o délce 54,6 m celkem 36,5 mil. € (cca 459 mil. Kč; cca 65,6 mil. Kč/vůz). Jejich výroba probíhá v továrně La Rochelle ve Francii. Vozidlo je tvořeno devíti články – čtyřmi nesenými a pěti, pod nimiž se nacházejí podvozky (z nichž pouze jeden je běžný, ostatní jsou hnací). Tramvaje jsou řešeny jako obousměrné a nabízí 8 dvoukřídlých a 2 jednokřídlé dveře na každé bočnici. Vozy zvládnou pojmout až 379 pasažérů, což je o 60 více, než v případě dříve odebíraných vozů Citadis 402. Jelikož na lince Green Line nebyly pro takto dlouhé vozy uzpůsobeny zastávky, muselo dojít k jejich prodloužení.
Tramvaje pro Dublin by měly být se svou délkou 54,6 m momentálně zřejmě druhé nejdelší na světě. Prvenství stále drží Budapešť s vozy CAF Urbos 3 o délce 55,9 m.
Libor Hinčica