Menu

Za trolejbusy do Bánské Bystrice

Naše prohlídka začíná. Vjezd do vozovny. Vpravo zázemí místního DP. 
Naše prohlídka začíná. Vjezd do vozovny. Vpravo zázemí místního DP. 
Stáhnout PDF
Nezařazené
20. 11. 2017 05:44
Redakce
1 minuta čtení

Následujícím obrazovým příspěvkem se podíváme do Bánské Bystrice, kam jsme se vypravili za trolejbusy. Ty jsme díky vstřícnosti místního DP navštívili přímo v jejich domově na jihu města. 

Naše prohlídka začíná. Vjezd do vozovny. Vpravo zázemí místního DP.  V přízemí po schodišti se jde do vrátnice. Naši prohlídku po areálu vozovny budeme vykonávat proti směru hodinových ručiček.  A zde již zadní pohled na hlavní budovu Dopravného podniku mesta Banská Bystrica. Autobus na snímku vypomáhá v případě problémů na trati. Jde o jeden z posledních dvou vozů Karosa B 932, které má dopravce k dispozici. Vůz by vyroben v roce 2001.  DPMBB si pořídil v letech 2011–2015 celkem 20 trolejbusů Škoda 30 Tr s karoserií SOR. Na ty se však na tomto snímku nedíváme. Tyto dva trolejbusy jsou totiž společným výrobkem firmy SOR Libchavy a RAIL ELECTRONICS CZ. Jde o typ SOR TNB 12. Pro laika jsou však vozy na první pohled nerozeznatelné od vozidel vyrobených v kooperaci se Škodovkou.  Parciální trolejbusy SOR TNB 12 na snímku z 19. 11. 2017. Vozy byly zkompletovány v první polovině tohoto roku přímo v Banské Bystrici. Tisková zpráva dopravce na počátku roku 2017 uváděla, že by se měly dostat do provozu někdy v červenci nebo srpnu 2017, což se však nestalo, a zatím se vozy zkoušejí pouze ve vozovně.  Parciální trolejbusy by mohly díky bateriím napojovat i oblasti bez trolejového vedení, jmenovitě by mohly jezdit ještě více na jih od vozovny, a to do okrajové části Banské Bystrice zvané Rakytovce, kde se stavba trolejového vedení kvůli nepříliš vysoké poptávce nejeví jako ekonomicky výhodná. Dopravce se netají ambicemi dovést trolejbusy ještě do dalších destinací (např. sídliště Sásová, Podlavice), a to i formou trolejí, byť se zatím jedná o výhled a nemalou roli bude hrát (ne)možnost čerpat dotace z evropských fondů.   Trakční baterie a kontejner s výzbrojí nových trolejbusů jsou umístěny na střeše.  Trolejbus Škoda 15 TrM ev. č. 1529 prošel opravou, vůz ev. č. 1528 je momentálně v jedné z hal vozovny odstrojen až na kostru a bude rovněž omlazen. Pracovníci místní vozovny zvládají náročné práce sami. Dodejme, že mezi léty 1988 až 1990 přišlo do města 27 trolejbusů typu 15 Tr a další dva, typu 15 TrM, byly pořízeny na konci 90. let.  V neděli bylo na ploše vozovny Trolejbus ev. č. 1005 si už v Banské Bystrici Ještě jeden snímek vysloužilého vozidla.  Vůz ev. č. 1001 skončil lépe, slouží totiž jako autoškola. Jedná se o nejstarší vůz 14 Tr, který ve městě jezdil. Třeba se jednou zachová jako historické vozidlo.  Všímavější si povšimnou sedačky pro instruktora.  Kloubové trolejbusy Škoda 31 Tr (s karoserií SOR) má dopravce pouze tři. Všechny jsou na tomto snímku.  Z původní mocné flotily 29 vozidel typů 15 Tr a 15 TrM si dopravce ponechal jen 5 zástupců.  Vpravo vzadu dva nové trolejbusy.  Naše prohlídka pomalu končí.  Cestování trolejbusem po ulicích Banské Bystrice má své kouzlo. Zde jednostopá trať po ulici Tulská (na snímku). Trolejbus vyjíždí ze zastávky Moskovská.  Konečná Internátna na západě města.  Interiér trolejbusu Škoda 30 Tr SOR. Dva trolejbusy na konečné Rooseveltova nemocnica v chladném nedělním dopoledni.  Trolejbus uhání po Štefánikově nábřeží směrem k nádraží. 

To je z Banské Bystrice vše. Kdo by to před ještě 10 lety býval řekl, že místní provoz bude fungovat, nicméně tentokrát naštěstí vyhrál rozum a tamní trolejbusy i s cennou infrastrukturou na smetišti dějin nakonec neskončily. Už za necelé dva roky trolejbusy oslaví v metropoli středního Slovenska třicet let…

 

Text a foto: Vít Hinčica

Redakce děkuje za spolupráci DP mesta Banská Bystrica, a. s.

Podobné články