Mercedes-Benz (EvoBus) by měl v závěru příštího roku začít vyrábět svůj nový elektrobus. Ačkoli bylo očekáváno, že by mohlo jít o vozidlo zcela nové koncepce, podle prvních uveřejněných fotografií poslouží jako základ klasické provedení úspěšného vozu Mercedes-Benz Citaro. První elektrobusy s trojcípou hvězdou ve znaku by měly být nasazeny do provozu u dopravce Rhein-Neckar-Verkehr GmbH.
Zástupci EvoBusu podepsali s dopravcem memorandum o spolupráci a porozumění, které předpokládá, že první vyrobené kusy zamíří právě do metropolitní oblasti Rhein-Neckar, a to na konci roku 2018. Kraj Rhein-Neckar má přitom z pohledu EvoBusu strategickou polohu, neboť se téměř dotýká Mannheimu, kde se autobusy Mercedes-Benz Citaro rodí. Výrobce tak bude mít vozy prakticky neustále na očích.
Elektrobus Citaro (hovoří se o označení Citaro E-CELL) má být oficiálně představen až v průběhu roku 2018 (premiéra se odehraje na IAA v Hannoveru v září 2018). Bližší informace tak drží výrobce prozatím pod pokličkou. Uvedl pouze, že jako zásobník energie budou sloužit lithium-iontové baterie, což příliš překvapivé není, s tím, že bude možné využívat modulární stavbu a přizpůsobovat vozidla požadavkům zákazníků na způsoby nabíjení, což u dnes vyráběných elektrobusů rovněž není nic neobvyklého. EvoBus rovněž prozradil, že jeho elektrobusy budou využívat řešení s motory v nábojích kol. To je zejména v západní Evropě oblíbené provedení, nicméně také při pořízení vozidla dražší. Mercedes jej používal už v minulosti u svých hybridních vozů. Velkou pozornost se snaží výrobce věnovat také systému vytápění vozidel a klimatizace, neboť tyto spotřebiče se zcela zásadně podepisují na celkové spotřebě vozů (a tím i dojezdu).
Prozatím existují elektrobusy Citaro v několika prototypech, které absolvují tradiční náročné kolečko testování. V létě se tak objevily vozy v pohoří Sierra Nevada na jihu Španělska a za sebou mají i zkoušky v arktických podmínkách.
Připomeňme, že jeden elektrobus Citaro je v provozu již od roku 2015 v Cáchách (Aachen). Zde se ale nejedná o vůz, který by vyrobil přímo EvoBus, ale starší hybridní kloubový autobus (Citaro G Hybrid), který byl přestavěn v dílnách místního DP na elektrobus s bateriemi s kapacitou elektrické energie 180 kWh.
Libor Hinčica