Od středy 1. 11. 2017 je možné dojet opět prostředkem veřejné dopravy na centrální náměstí Přemysla Otakara II. v Českých Budějovicích. Místní DP zahájil provoz na autobusové lince č. 24, na níž jsou prozatím k vidění dieselové autobusy. Provoz na lince je pro pasažéry zdarma. Ztrátu z provozu hradí v plné výši město.
Po zahájení tramvajové dopravy v Českých Budějovicích v roce 1909 patřilo náměstí v centru jihočeské metropole mezi nejvýznamnější dopravní uzly ve městě. Změna nastala až v roce 1950, kdy byly tramvaje ve městě zrušeny. Namísto tramvají dominovaly v ulicích města trolejbusy, ty však na náměstí nezajížděly. Objevily se zde však městské autobusy, které ale na náměstí zastavovaly jen krátce v letech 1958–60. Poté MHD ze srdce města nadobro zmizela. Krátce bylo možné se opět na náměstí dovézt autobusem v období od 25.4. do 2.5. 2015, kdy DPMČB spustil testovací provoz zvláštní linky číslo 93, která měla mj. poukázat na potenciál zavedení autobusové linky, která by k náměstí pod slavnou Černou věží jezdila.
Nyní se pravidelná linka MHD stala skutečností. Pod číslem 24 začala fungovat linka spojující záchytná parkoviště na severním okraji Jírovcovy ulice s náměstím. Jízdní doba linky, na níž se nachází 7 zastávek, je 8 minut a provozována je v 10minutovém intervalu od 6:00 do 20:30 pouze v pracovních dnech. Pro provoz na lince byly prozatím pořízeny tři dieselové autobusy, ty však mají být již v příštím roce nahrazeny novými elektrobusy Škoda 29 BB, které budou nasazeny na prodloužených variantách současné trasy s čísly 12 a 22 (linka 24 tím fakticky zanikne). Po zařazení elektrobusů by mělo současně dojít k zavedení běžného jízdného.
Z tří autobusů, které má DPMČB pro provoz na lince č. 24 nyní k dispozici, jsou dva pronajaté. Jedná se o midibusy modelů SKD Stratos LF38 a SKD Straros LE37 a podvozcích Iveco Daily, které dopravci pronajaly společnosti TEZAS a DEKSTRA. Z uveřejněné smlouvy se společností DEKSTRA vyplývá, že měsíční pronájem vozidla ve verzi LF38 vyjde na 79.000 Kč bez DPH, přičemž smlouva je platná do 31.8. 2017. Třetí vůz, jenž je v majetku DPMČB, je velmi zajímavý. Jde totiž o jediný vůz francouzského výrobce Heuliez v ČR obchodního označení GX137 (typ GX586H), který do ČR přivezlo Iveco v roce 2014. Vůz se stal součástí nabídky Iveco Czech Republic jako možná alternativa k nákupu delších vozů Iveco Urbanway. Autobus o délce 9,5 m sloužil pro předváděcí jízdy, v jejichž rámci se objevil i v Českých Budějovicích (právě tento vůz byl nasazován na výše zmíněné lince č. 93 v rámci testovacího provozu na náměstí). Žádného kupce vozidla se ale dlouhou dobu nedařilo najít. Teprve v letošním roce si převzala autobus společnost Zliner, která zajistila jeho prodej DPMČB. Vůz, jenž nyní nese ev. č. 280, vyšel budějovický DP na 4.313.650 Kč (včetně DPH).
Důvodem k zahájení dopravy na lince č. 24 před dodáním elektrobusů byla skutečnost, že začalo fungovat zmíněné parkoviště v Jírovcově ulici, které slouží jako záchytné. Má umožnit lidem zanechat auto dále od centra města a do jeho středu pokračovat veřejnou dopravou.
Libor Hinčica