Zatímco Moskva svůj trolejbusový provoz pozvolna utlumuje, v Petrohradě jim připisují podstatně větší budoucnost a chtějí využít již existující infrastruktury k tomu, aby se mohla vozidla na elektrický pohon rozjet i tam, kde trolejové vedení prozatím nevisí. K tomu mají sloužit trolejbusy s bateriovým pohonem, jež jsou u nás nazývány jako tzv. parciální trolejbusy.
Ty má do Petrohradu dodat společnost TROLZA, která podepsala smlouvu s dopravcem v červnu 2017, přičemž se předpokládá, že by do města mohlo zamířit celkem 115 trolejbusů vybavených bateriemi, které vyrábí ruská společnost LCC. První z vozů, jež mohou urazit na jedno nabití trasu dlouhou cca 15 km, již byly do města dodány a dne 12. 12. 2017 vyjely na linku č. 23 (Šavrova ulice – ul. Šuvalovského a zpět), u níž je zhruba polovina trasy bez trolejového vedení. V Rusku by mělo jít o první nasazení parciálních trolejbusů do běžného provozu.
Pravidelný provoz byl zahájen ve 12 hodin, přičemž se jednalo o významnou událost, které se účastnili vysocí představitelé města, dopravce Gorelectrotrnas i výrobce. Prozatím má Petrohrad k dispozici deset vozů typu Trolza-5265.02 (známé pod obchodním jménem Megapolis), které jsou bateriemi o potřebné velikosti (kapacitě) vybaveny.
Libor Hinčica