V hlavním městě Belgie (a Evropské unie) bude k vidění 25 elektrobusů Solaris (New) Urbino 18. Vozidla by měla být dodána dopravci STIB v první polovině roku 2019. Hodnota kontraktu je přes 21 mil. € (cca 535,5 mil. Kč, cca 21,4 mil. Kč/vůz).
První z autobusů by měl být předán počátkem roku 2019, poslední pak v červnu téhož roku. Kromě elektrobusů dodá Solaris také nabíjecí infrastrukturu, která však nebude, jak bylo v poslední době obvyklé, řešena v kooperaci s polským Medcomem, ale s firmou Schaltbau Refurbishment GmbH. Konkrétně půjde o dvě nabíječky umístěné přímo v garážích, další dvě situované na ulicích a 24 nabíjecích stanic v garážích pro pomalé nabíjení (prostřednictvím pantografu).
Pro Solaris nejde o první zakázku na dodávku elektrobusů pro belgickou metropoli. Už v srpnu podepsal také rámcový kontrakt na dodávku 7 vozů Urbino 8,9 LE, který navíc umožňuje dodání dalších vozidel v rámci opce. Brusel má představu, že by do roku 2030 mohl celou svou flotilu městských autobusů převést na elektrobusy.
Kloubové vozy (New) Urbino electric jsou v provozu již v Krakově (20 vozů) a v Jaworzně (9 vozů). Jeden vůz je testován také dopravcem MZA ve Varšavě. 3 vozy by měly být v blízké budoucnosti dodány také do Barcelony.
Solaris dodal první autobusy do Nizozemska
Solaris letos podepsal první kontrakt také v další ze zemí Beneluxu – v Nizozemsku se domluvit na dodávkách vozů s dopravcem Connexxion. Tomu před koncem roku dodal celkem 40 článkových vozů New Urbino 18 v dieselovém provedení s motory DAF a převodovkou ZF 6AP. Vozy budou nasazeny v regionu Amstelland-Merlanden na v síti veřejné dopravy známé jako R-NET.
Součástí výbavy je klimatizace, osvětlení pomocí LED, možnost využití Wi-Fi připojení, USB nabíječky, kamerový systém atd. Třídveřové autobusy pojmou až 140 pasažérů, z toho 46 sedících (15 míst je přístupno přímo z úrovně nízké podlahy).
V příštím roce by si měl Connexxion převzít min. dalších 6 autobusů Urbino 18, z toho 2 s pohonem na CNG. Zástupci Solarisu pak spolupracují s Amsterdamem, Rotterdamem a Haagem v rámci tržních konzultací v problematice elektrických autobusů.
Libor Hinčica za využití TZ Solaris Bus & Coach