Přístavní město Gdyně (Gdynia) na severu Polska poptávalo ve dvou velkých tendrech nová vozidla hromadné dopravy. Celkem chtělo město pořídit 30 nových trolejbusů a 55 autobusů. Do tendrů se však přihlásil navzdory očekávání vždy jen jeden uchazeč. O trolejbusy projevil zájem Solaris, autobusový tendr zase zajímal pouze MAN. Jenomže oba výrobci chtějí za vozidla více, než Gdyně čekala, a tak není jasné, zda město skutečně soutěže uzavře a vozidla si pořídí.
Jako první byly známy výsledky soutěže na trolejbusy, která počítala s dodáním celkem 30 vozidel, z toho 16 v článkovém provedení, což je v podmínkách Gdyně novinka. V případě 14 vozů standardní délky (cca 12 m) bylo počítáno s částkou 30,6 mil. zlotých (cca 184 mil. Kč), u článkových trolejbusů se operovalo se sumou 40,6 mil. zlotých (cca 244 mil. Kč). Mimoto byly poptávány samostatně také trakční baterie pro trolejbusy, a to v celkovém počtu 21 sad, kterými měla být vybavena část nově poptávaných vozů, ale i starší vozy. Zde byly náklady odhadnuty na 15,2 mil. zlotých (cca 91,5 mil. Kč).
Do všech tří částí podala nabídku jenom společnost Solaris Bus & Coach, což bylo poněkud překvapivé, protože se očekávalo, že o tendr projeví zájem min. také Ursus, jenž nedávno porazil výrobce z Bolechowa v tendru v Lublinu. Nabídka Solarisu se ale s představami Gdyně potkala jen v oblasti baterií, které byly nabídnuty za sumu 12,5 mil. zlotých (cca 75 mil. Kč). V případě sólo trolejbusů byla již nabízená cena poněkud vyšší (32,1 mil. zlotých; cca 193 mil. Kč), nicméně díky úspoře na bateriích se nejevilo toto prodražení jako problematické. Horší situace nastala u kloubových trolejbusů. Za ty si totiž Solaris řekl 50,4 mil. zlotých (cca 303 mil. Kč), tedy zhruba 19 mil. Kč za vůz (celkově o zhruba 59 mil. Kč více, než byla původní odhadovaná cena zakázky). S ohledem na skutečně markantní cenový rozdíl nebylo jasné, jestli Gdyně smlouvu na článkové trolejbusy vůbec podepíše. Určitá naděje se skrývala v tendru na nové autobusy. Pokud by se v jeho rámci podařilo ušetřit finanční prostředky v porovnání s původními odhadovanými náklady, bylo možné tyto peníze přesunout na nákup nových trolejbusů. Problém ovšem je, že ani výběrové řízení na nové autobusy nedopadlo podle představ zadavatele.
Gdyně poptávala celkem 55 autobusů, z toho 32 kloubových s odhadovanou „baťovskou cenou“ 49,99 mil. zlotých (cca 300 mil. Kč). Sólo vozů (délka cca 12 m) mělo být 23 a počítalo se zde s max. cenou 26,6 mil. zlotých (zhruba 160 mil. Kč). Nabídku do výběrového řízení podal i zde navzdory očekávání jen jeden výrobce, a sice MAN Truck & Bus. I ten si ale za nová vozidla řekl více, než bylo odhadováno. Kloubové autobusy si cení na částku 59,79 mil. zlotých (cca 359 mil. Kč), takže 1 dieselový vůz by vycházel na celých 11 mil. Kč. Původní odhadovaná suma byla i v tomto případě překročena o zhruba 59 mil. Kč. O mnoho lépe nedopadla ani soutěž na 12m autobusy, kde MAN nabídl částku 32,9 mil. zlotých (cca 198 mil. Kč), takže rozpočet byl překročen o přibližně 38 mil. Kč. Na nákupu nízkopodlažních autobusů tedy Gdyně rozhodně neušetří, naopak, pokud bude nabídku akceptovat, bude muset sáhnout výrazně hlouběji do kapsy.
Pomineme-li tendr na 12m trolejbusy, chybí Gdyni na nákup optávaných vozidel (trolejbusů i autobusů) zhruba 156 mil. Kč, což rozhodně není zanedbatelná částka. Bude tak nyní zajímavé sledovat, zda město soutěže raději zruší a zkusí vypsat nová výběrová řízení, anebo bude nabídnuté ceny skutečně akceptovat a peníze někde nalezne.
Libor Hinčica