V rámci oslav 20 let existence společnosti Solaris v loňském roce byla představena novinka v podobě hybridního autobusu Solaris Urbino 12H v provedení tzv. Nového Urbina (New Urbino). Vozidlo bylo již tehdy vyhotoveno v provedení, které korespondovalo s požadavky francouzsky mluvících zemí, protože právě odtud se očekávala největší poptávka po těchto autobusech. A polský výrobce se nemýlil. V Belgii vyhrál kontrakt na dodání až 208 hybridních vozů.
Jedná se o naprosto průlomovou zakázku, a to nejen s ohledem na to, že se jedná o hybridní vozy, ale také s ohledem na skutečnost, že Solaris na belgickém trhu doposud významněji neprosadil. Například v průběhu roku 2015 zde podle dostupných statistik neprodal jediný vůz. Nyní si 208 autobusů za téměř 105 mil. € objednala společnost Société Régionale Wallonne du Transport (SRWT). V ceně zakázky je také údržba vozidel po dobu 8 let a údržba bateriového systému po dobu 16 let. Autobusy budou následně provozovány pod hlavičkou dvojice dopravců TEC Hainaut a TEC Liege-Verviers.
Celý kontrakt je ovšem pojat jako rámcový, takže není řečeno, že opravdu dojde k odebrání celé flotily více než dvou set autobusů. V rámci první fáze však již byla potvrzena dodávka 97 vozů, z nichž první zamíří do Belgie v září letošního rok. Pokud bude využita celá opce, mělo by být všech 208 autobusů v Belgii nejpozději na konci roku 2019. Hybridy budou využívat – stejně jako loni představený první vůz – technologii firmy BEA Systems. Ta v loňském roce oznámila, že její sériový hybridní systém používá na světě již 7 000 autobusů.
Solaris představil svůj první hybridní autobus v roce 2006, tažení Evropou s touto novou technologií ovšem nebylo takové, jak se původně očekávalo. V dalších letech byla představena různá provedení hybridů nesoucích značku polského výrobce a do konce roku 2016 bylo celkově vyrobeno 224 hybridů (různých délek a s 4 odlišnými technologiemi). Nejnovější zakázka v Belgii tedy představuje opravdový zlom.
Problematice hybridních autobusů od Solarisu jsme se podrobně věnovali v čísel 3/2016.