V Jižní Americe, konkrétně v prostředí úrodných pamp, se už několik let snaží zakořenit ruská Trolza, která se snaží navázat na dávné úspěchy věhlasného podniku ZiU, jehož je přímým nástupcem. Trolza již bodovala v Argentině, o čemž bude brzy na webu časopisu publikován samostatný příspěvek, a nyní se snaží oslnit o něco více na východě, v Uruguayi, kam zamíříme již nyní.
V 3,5milionové Uruguayi je největším dopravcem osob společnost CUTCSA (Compañía Uruguaya de Transportes Colectivos S.A.). Tato společnost je zároveň jedním z držitelů koncese na provoz MHD v hlavním městě země, Montevideu. V únoru 2017 se ředitel Cutcsy, Juan Salgado, vydal jako doprovod prezidentské delegace do Moskvy a při té příležitosti se setkal se zástupci Trolzy. Tito si nenechali takto významnou příležitost ujít a rovnou předložili řediteli Salgadovi podklady o produkci Trolzy a také projekt na zavedení trolejbusů do ulic hlavního města, kde už trolejbusy jezdily mezi léty 1951–1992. V rámci předloženého projektu koncipovaného „na klíč“ se diskutovala možnost zavedení trolejbusů parciálních, díky čemuž by nemuselo být trolejové vedení instalováno v plné délce zvolených tras. Jako vhodné se pro projekt jevily ulice historického centra města a hlavní bulvár města Avenida 18 de Julio, nicméně se stále jedná jen o návrh.
Zpráva o iniciativě ruského podniku obletěla všechny uruguayské deníky. Ostatně nemůže být ani divu, neboť Montevideo, které přišlo v minulosti o tramvaje a poté o trolejbusy, působí bez elektrické dopravy poměrně osiřelým dojmem a řada místních ještě s velkou nostalgií vzpomíná na časy, kdy se městem proháněla nekontaminující vozidla. V roce 2014 radnice Montevidea připravila on-line anketu, ve které se 87 % respondentů vyslovilo pro zavedení trolejbusů. Juan Salgado na adresu trolejbusů Trolzy uvedl: „Jsou to opravdu moderní trolejbusy. Není to obraz, který si uchováváme o těch starých trolejbusech. Mají plnou přístupnost a interiér je velmi pohodlný.“ Juan Salgado dále uvedl, že v úvahu připadají i elektrobusy.
Uruguayská strana momentálně prostuduje především výdrž baterií nabízených vozidel a bude se zabývat tím, zda se jí investice vyplatí. Ačkoli se v uruguayských médiích uvádělo, že nabízená vozidla na elektrickou trakci mají mít energetickou spotřebu na úrovni pouhých 15 % spotřeby dieselového autobusu, jejich cena má být zhruba třikrát vyšší. Za několik týdnů by měli zástupci Trolzy do jihoamerické země přicestovat osobně.
Text: Vít Hinčica