Menu

První elektrobus francouzského Alstomu

Netradičně řešený 12m elektrobus Aptis od firem Alstom a NTL. (zdroj: Alstom)
Netradičně řešený 12m elektrobus Aptis od firem Alstom a NTL. (zdroj: Alstom)
Stáhnout PDF
Nezařazené
10. 03. 2017 18:03
Redakce
2 minuty čtení

Alstom není jen výrobce kolejových vozidel a souvisejících zařízení a infrastruktury, ale vydal se i na cestu výroby elektrobusů. Ten první, jenž zkonstruoval ve spolupráci s firmou NTL, byl představen dne 9. 3. 2017 v alsaském Duppingheimu. Vozidlo nese název Aptis.

Netradičně řešený 12m elektrobus Aptis od firem Alstom a NTL. (zdroj: Alstom)

Firma NTL, která na projektu významně participovala, není pro čtenáře našeho časopisu neznámá. Jedná se totiž o jednu ze dvou společností, která v minulosti začala vyvíjet systém tzv. tramvají na pneumatikách, jejichž provozní výsledky jsou ovšem poněkud diskutabilní. Tzv. Translohr nabízí ale NTL i přes některé nesnáze v provozu nadále. Většinový podíl ve společnosti NTL (51 %) drží Alstom, který ale zároveň vystupuje jako spoluřešitel nového elektrobusu Aptis. Význam Alstomu je tedy v projektu nového autobusu na elektřinu rozhodující, byť kompletace vozidla a výroba karoserie proběhla v závodě NTL v již zmíněním Duppingheimu (celkem 5 závodů mateřského Alstomu se pak podílelo na subdodávkách elektrické části).

Nový Aptis je od řešení klasického autobusu výrazně odlišný a na první pohled zaujme velkým rozvorem náprav a téměř nulovými převisy (vůz značně připomíná první elektrobusy od Volva testované v Göteborgu na lince č. 55, ty jsou však výrazně kratší). Výrobce (resp. výrobci) uvádí, že při konstrukci vozidla byly využity zkušenosti z výroby tramvají (například ve stavbě vozové skříně, při konstrukci dveří atp.). Do prototypu je umožněn nástup skrze dvoje dvoukřídlé dveře, vozidlo lze ale nabídnout i ve třídveřovém provedení. Nad přední nápravou se nachází vyvýšené stanoviště řidiče, nad zadní, kde je podlaha rovněž vyvýšená, jsou sedadla uspořádána naproti sobě a je k nim nutné dostat se po překonání dvojice schůdků. Plocha pro cestující má mít rozlohu 20 m2.  

Alstom a NTL tvrdí, že by provozovatelé měli těžit z jednoduché údržby a nejdelší životností ve své kategorii. Díky skutečnosti, že jsou jako řiditelná řešena všechna 4 kola, má nový Aptis zabírat o 25 % méně prostoru v obloucích v porovnání se standardním autobusem. Současně má tato výhoda hrát svou roli při případné konstrukci zastávek.

Zadní vyvýšená plošina s lavicemi pro cestující. (zdroj: Alstom) 

Aptis je dlouhý rovných 12 m, vysoký 3,1 m a široký 2,55 m. Výška podlahy v nízkopodlažním oddíle činí 330 mm. Maximální rychlost je stanovena na 70 km/h, přičemž výkon vozidlu předává jeden elektromotor o max. výkonu 180 kW. Kapacita má činit až 95 osob. Cestující mají mít z vozidla perfektní výhled díky velkým proskleným plochám. Elektrobus by měl na jedno nabití zvládnout ujet až 200 km, nicméně o provedení baterií Alstom i NTL prozatím mlčí. Dojezd dvou stovek kilometrů by měl být zaručen v případě provedení vozidla s bateriemi uzpůsobenými pro pomalé (noční) nabíjení. Mimoto je dvojice výrobců schopná dodal vozidlo i s bateriemi pro vysoké nabíjecí proudy, a to buďto s nabíjením skrze pantograf na střeše vozidla, nebo prostřednictvím indukčního nabíjení (produkt Alstomu známý jako SRS). Zde lze očekávat použití „menších“ bateriových boxů (ve smyslu množství uložené elektrické energie).

První dvě vozidla Aptis by měla zamířit do regionu Île-de-France a v druhé polovině roku 2017 by měla začít sloužit na linkách v Paříži (jeden přímo u městského dopravce RATP) a v okolí města. Právě na region v okolí Paříže si momentálně řada výrobců elektrobusů brousí zuby, neboť se očekává, že by dopravce RATP mohl v roce 2025 mít dle optimistických scénářů již 80 % vozového parku autobusů řešených jako elektrobusy.

Prototyp byl vyhotoven ve dvoudveřovém provedení. (zdroj: Alstom) 

Alstom a NTL nabízejí nejen samotná vozidla, ale jako tradičně u svých produktů také celý systém na klíč (dodávky infrastruktury, výpočty nasazení vozidel do provozu atp.). Celkové náklady vlastnictví (total cost of ownership – TCO) mají být plně srovnatelné s dieselovými autobusy.  

„S Aptisem jsme zkompletovali naší nabídku elektrické mobility a jsme nyní schopni nabídnout městům celou řadu řešení pro městskou dopravu. Bylo opravdu velkou výzvou vytvořit tento inovativní koncept, což bylo nakonec umožněno díky zkušenostem NTL s vozidly na pneumatikách a znalostmi Alstomu v oblasti elektrických systémů. Jsme pyšní, že můžeme prezentovat toto k přírodě šetrné řešení, které bude revolucí městské dopravy,“ uvedl k elektrobusu Aptis Henri Poupart-Lafarge předseda představenstva a ředitel Alstomu.

 

Podobné články