Od 3. 1. 2001 byly v německých Drážďanech v provozu dvě atypické modře lakované tramvaje, které nesloužily pro přepravu osob, ale jako nákladní vozidla pro transport dílů do nově otevřené továrny společnosti VW známé jako Gläserne Manufaktur v blízkosti centra města. Po ukončení produkce automobilu VW Phaeton, jenž byl v saské metropoli kompletován, byl na konci března 2016 ukončen i provoz obou nákladních tramvají známých jako CarGoTram.
Vozidla jsou v majetku automobilky, která ještě v létě 2016 nechtěla oznámit, zda s tramvajemi pro zajištění logistiky v oblasti zásobování ještě nadále počítá. Na základě dohody s dopravcem (DVB AG) byl jeden vůz odstaven od konce března 2016 v areálu vozovny Trachenberger, druhý pak zůstal stát u vykládací rampy ve výrobním závodě VW, který byl v krátké době přeměněn z netradiční továrny na zážitkové centrum pro turisty. Na podzim 2016 ale padlo rozhodnutí, že se do Drážďan opět výroba automobilů vrátí. Dieselové Phaetony měly být nahrazeny elektromobily VW e-Golf. Jejich výroba by měla být zahájena od začátku dubna 2017, tedy přesně rok poté, co skončila výroba automobilů Phaeton.
V rámci zajištění dodávek náhradních dílů byla opět přihrána důležitá úloha tramvajím, které začaly již od 24. 3. 2017 navážet potřebné díly z meziskladu na nádraží Friedrichstadt do továrny. Na zkušebních jízdách se však začaly tramvaje objevovat již dříve, a to průběžně už od počátku letošního roku. Ke svému účelu – přepravě nákladů – ale slouží až od pátku.
Nákladní tramvaje do Drážďan měla původně dodat pražská ČKD, která uspěla ve výběrovém řízení se svou řadou nákladních vozů TNA2 a BNA2. Kvůli krachu výrobce ovšem dodala vozidla jiného typu firma Schalker Eisenhütte. Vozy o délce 59,4 m jsou nejdelšími tramvajemi provozovanými v Evropě. Zásobování Skleněné manufaktury budou tramvaje realizovat třikrát denně. Trasu dlouhou 5,5 km zvládnou urazit za 25 min.